In deze dertiende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je autonomie stimuleren?
Het stimuleren van autonomie in het onderwijs vindt zijn weg op verschillende manieren. Wessel beschrijft in deze aflevering waarom we zoveel waarde hechten aan autonomie. We bespreken hoe je in je lessen autonomie kunt stimuleren en hoe dat zijn weerslag heeft op bijvoorbeeld de motivatie van je leerlingen of studenten. We gaan ook in op de valkuilen rondom autonomie stimuleren. Meer autonomie is immers niet altijd beter, sterker nog: het kan zelfs averechts werken.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- Motivatie: waarom, wat en hoe?
We willen graag dat leerlingen en studenten gemotiveerd zijn om te leren. Maar wat is motivatie nu precies? En hoe kun je iemand veel of goed motiveren? In dit artikel een samenvatting van belangrijke inzichten met daarbij ook tips en werkvormen om leerlingen goed te motiveren om te leren. Lees meer - Wat betekent autonomie voor zowel student als docent?
Het stimuleren van autonomie onder leerlingen en studenten is niet weg te denken in gesprekken over goed onderwijs. Scholen en opleidingen vinden verschillende manieren om hierop in te spelen, denk aan flexibilisering en eigenaarschap over leerroutes, waarbij de leerling of student eigen keuzes maakt. Maar, hoe zit het eigenlijk met de autonomie van docenten? Heeft dit een directe invloed op het stimuleren van autonomie bij leerlingen of studenten? En hoe stimuleren we eigenlijk de autonomie van docenten? In dit artikel onderzoeken we die vragen. Lees meer - Een flexrooster: 5 overdenkingen voor de invoering.
Veel scholen zijn op zoek naar manieren om leerlingen meer maatwerk te bieden. Een manier waarop dit de laatste jaren steeds vaker lijkt te gebeuren is door het invoeren van flexuren: lesuren waarin leerlingen zelf mogen kiezen welk vak zij volgen. Een mooie intentie die erg waardevol kan zijn, maar ook erg complex is en voor ingewikkelde situaties kan zorgen. Daarom in dit artikel 5 overdenkingen bij het invoeren van een flexrooster. Lees meer - Motivatie en de zelfdeterminatietheorie – Barend legt uit
De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Motivatie en de zelfdeterminatietheorie. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.
Beste Wessel,
Goed informatie om te lezen. Zou ik de bijhorende bronnen kunnen krijgen van je?
Groetjes Bintya
Dag Bintya,
Deze kun je vinden in de verschillende gelinkte artikelen: hier plaatsen we altijd bronvermelding bij 🙂