Leren door ontwerp met neurowetenschappen.
Hoe kunnen we gebruik maken van neurowetenschappelijk onderzoek over hoe het menselijk brein leert? Hoe kunnen we deze informatie gebruiken om het curriculum, de instructie en beoordeling te verbeteren, zodat leerlingen diepgaand leren? ‘Verrijk je onderwijs’ beantwoordt deze vragen door inzichten uit de neurowetenschappen te combineren met Leren door Ontwerp (LdO)!
Het boek is een vertaling van het werk van Jay McTighe (grondlegger van ‘backward design’ en Understanding by Design®) en Judy Willis (neurowetenschapper), waarbij alles vanuit de context van het Nederlandse onderwijs is geschreven.
Het boek slaat de brug tussen onderwijsontwerp en neurowetenschappen en staat vol wetenschappelijke inzichten én praktische voorbeelden, zoals schema’s van het brein, werkvormen, lestips, etc.
Een mooi, inhoudelijk sterk maar zeker ook praktisch toepasbaar boek voor zowel vo, mbo, hbo als wo. Veel bruikbare voorbeelden, handige schema’s en ideeën die je zo kunt gebruiken in de praktijk.
Neurowetenschappen
Leer meer over hoe het brein in elkaar zit en werkt, bijvoorbeeld over hoe informatie wordt verwerkt en hoe er kan worden gewerkt aan diepgaand begrip bij leerlingen en studenten.
Curriculumontwerp
Gebruik inzichten en praktische formats om vanuit het principes van backward design te komen tot een krachtig curriculum met constructieve afstemming, dat zorgt voor diep leren.
Onderwijskwaliteit
Gebruik handige checklists en principes als grote ideeën en essentiële vragen om met elkaar te evalueren in hoeverre je curriculum zowel krachtig als passend bij de visie en context is.