Wat is formatief handelen?
Onder formatief handelen worden alle activiteiten verstaan die studenten en docent uitvoeren om de leeractiviteiten van studenten in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen (Black & William, 2008). Belangrijk hierbij zijn onder andere heldere leerdoelen en succescriteria, feedback en passende didactiek. Synoniemen zijn formatief toetsen en formatief evalueren.

Boekentips

Leren zichtbaar maken met Formatieve Evaluatie
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment
Officiële omschrijving
* Als je iedere leerling wilt laten zien dat hij kan groeien,
* als je het belangrijk vindt dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces,
* als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’,
dan is formatieve assessment de juiste benadering!
Formatief betekent dat je de prestaties van een leerling niet vergelijkt met die van andere leerlingen, maar met zijn eerdere resultaten. Daarmee breng je de persoonlijke ontwikkeling in beeld.
Onder assessment verstaan we de manier waarop je leerlingen vooruit helpt in hun leerproces: o.a. door feedback te geven, vragen te stellen, het leerdoel helder te maken en aan te geven hoe een ‘goed’ leerresultaat eruit ziet.
Leerlingen krijgen terugkoppeling van de leraar, maar ook van klasgenoten. Bovendien leren ze om zelf te reflecteren op hun leerresultaten. Zo maak je samen het ‘leren’ zichtbaar.
In dit boek laat Shirley Clarke zien hoe je dat concreet in de praktijk brengt. Een boek met vele voorbeelden en online video’s. Het biedt inspiratie om meteen in je klas aan de slag te gaan!
Materiaal
Leerflow

Ontwerp samen, stap voor stap een plan voor formatief handelen. Ontwerp, sla op, exporteer of werk op papier.
CurriculumKit

Een toolkit om samen het curriculum te (her)ontwerpen en stil te staan bij de formatieve checks.
Downloads

Alle posters, vragenlijsten en andere downloads uit onze artikelen, waaronder voor formatief handelen.



Onze diensten
Op welke manier kun je formatief handelen in je lessen? Hoe kun je een krachtig formatief ontwerp maken? Wat vraagt dit van collega’s en de opleiding als geheel? Met onze ervaring, kennis en expertise helpen we hier graag bij. Dit doen we aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en onze eigen praktijkervaring. Hierbij kunnen we bijvoorbeeld in gaan op:
• Concrete werkvormen om formatief te handelen
• Een krachtig formatief ontwerp maken
• Formatief handelen binnen het curriculum
• Het organiseren en geven van effectieve (peer)feedback