Hoe ontwerp je het curriculum zo dat het zorgt voor een krachtig leerproces? Dylan Wiliam formuleerde 7 principes die het curriculum vormen. Met onze curriculumscan ga je als team met die principes aan de slag om inzicht te krijgen op jullie huidige curriculum en zo plannen te maken voor het gewenste curriculum. Beantwoord stellingen en ga hierover in gesprek met collega’s. De curriculumscan is zowel op papier als digitaal te gebruiken!
In gesprek over het curriculum
Goed onderwijs vraagt om een krachtig curriculum: een curriculum dat helpt om leerlingen en studenten te komen tot diep leren. Dit ontstaat door als team op basis van een gedegen aanpak, bewuste ontwerpkeuzes te maken: leren door ontwerp. Dit bereik je door samen aan de slag te gaan met de leerdoelen (leeruitkomsten), toetsen en leeractiviteiten. Aan de basis van het (her)ontwerpen van het curriculum ligt het inzichtelijk maken van het huidige curriculum – of dit nu is voor een vak als geschiedenis of een hele mbo of hbo opleiding: waar staan we nu? En waar willen we naartoe? En wat vraagt dat dan? Iets wat kan helpen dit gesprek te verscherpen zijn de 7 principes van een krachtig curriculum.
7 principes voor een krachtig curriculum
Dylan Wiliam formuleerde 7 principes voor een krachtig curriculum (2013): gebalanceerd, samenhangend, passend, verticaal geĂŻntegreerd, krachtig, gefocust en relevant. Dit zijn niet zozeer bouwstenen, maar knoppen waar je aan kunt draaien: ze zijn het gevolg van keuzes en daarbij kunnen principes elkaar ook tegenspreken. Zo kan meer flexibiliteit in het curriculum er voor zorgen dat het erg passend, maar minder samenhangend is. De principes zijn een prettige kapstok om het gesprek te voeren over het curriculum.
De Curriculumscan
De Curriculumscan bestaat uit 21 stellingen (3 per principe) die je beantwoordt op basis jullie gezamenlijke reflectie op het huidige curriculum. Op basis van jullie antwoorden vormt zich een diagram waardoor inzichtelijk wordt waar jullie op dit momenten vinden dat jullie staan ten aanzien van de verschillende principes. Op basis van die uitslag kunnen jullie met elkaar in gesprek over de huidige en gewenste situatie. Naast dit praktische inzicht zorgt de curriculumscan er bovenal voor dat je als team inhoudelijke in gesprek gaat over jullie visie op onderwijs en leren!
Invullen als team
Met het team aan de slag met de Curriculumscan? Print en knip deze en geef Ă©Ă©n scan per groep van 4 – 6 personen, die zij na het invullen bijvoorbeeld kunnen toelichten. Werk je digitaal? Laat dezelfde groepen deze digitaal invullen en bijvoorbeeld een screenshot van hun uitslag delen via een Padlet, zodat je daar alle uitslagen verzameld en kan bekijken.
Handige vragen om aan groepen te stellen zijn bijvoorbeeld:
- Wat vinden jullie van jullie uitslag?
- Bij welk principe hebben jullie het langste stilgestaan en waarom?
- Wat zouden jullie wenselijk vinden om meer op in te zetten?
Aan de slag
De curriculumscan is beschikbaar op papier download of digitaal, waarbij je automatisch de uitslag krijgt en deze eventueel kunt opslaan. Open de scan hieronder.
Op papier
Print het werkblad, knip de kaartjes uit en ga aan de slag.
Download (A3) VO Download (A3) HODigitaal
Beantwoord de stellingen en krijg automatisch de uitslag.
Open digitaalAan de slag
Ook bezig met Curriculumontwerp?
Bezoek dan ons platform, speciaal voor iedereen die bezig is met het ontwerpen van curricula! Gebruik de gratis toolbox met opdrachten voor het team, lees alle artikelen over curriculumontwerp en/of maak gebruik van de tool Curriculum Playground.
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.