Werken met leerdoelen en leeruitkomsten
Een leerdoel omschrijft het beoogde eindgedrag van wat een leerling moet kunnen aan het einde van een les, lessenserie of module (Wiliam & Leahy, 2018). Een leeruitkomst omschrijft datgene wat een student moet aantonen aan het einde van een leerperiode (NVAO, 2018). Een leerdoel of leeruitkomst geeft richting aan het leren, bevordert zelfregulatie en zelfanalyse en maakt het geven van feedback effectiever. Het vormt de basis van je onderwijs.
Materiaal
Curriculum Playground
Dé tool om samen, interactief en visueel het curriculum te ontwerpen, maken, plannen, analyseren en delen.
CurriculumKit
Een toolkit om samen het curriculum te (her)ontwerpen op basis van je leerdoelen of leeruitkomsten.
Toolbox
Onze toolbox met artikelen, gratis downloads en materiaal, volledig gericht op curriculumontwerp.
Onze diensten
Op welke manier formuleer je een goed leerdoel of goede leeruitkomsten? Hoe kom je daartoe? Hoe kun je goed lesgeven op basis van leerdoelen of leeruitkomsten? Hoe kun je deze goed toetsen? En hoe kun je het verwerken in formatief handelen? Met onze ervaring, kennis en expertise helpen we hier graag bij. Dit doen we aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en onze eigen praktijkervaring. Hierbij kunnen we bijvoorbeeld in gaan op:
• Hoe je goede leerdoelen opstelt voor je vak(gebied)
• Hoe je goede leeruitkomsten formuleert op verschillende niveaus
• Hoe je kunt lesgeven op basis van leerdoelen of leeruitkomsten (flexibilisering)
• Hoe je leerdoelen en leeruitkomsten kunt koppelen aan oa. formatief handelen