Curriculumontwerp, didactiek en toetsing
Wij helpen te komen tot krachtig onderwijs.
Wij zijn docenen en onderwijskundigen die met onze expertise scholen en opleidingen helpen te komen tot een heldere visie, krachtig curriculum, betekenisvolle toetsing en effectieve didactiek. In het vo, mbo, hbo en wo. Nationaal en internationaal.
We doen dit op basis van wetenschappelijk onderzoek en onze eigen (les)ervaring. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes. Om die keuzes te maken is geen one-size-fits-all oplossing: duurzame innovatie slaagt alleen als realiteit centraal staat en mensen betrokken zijn. Om die reden bieden we ondersteuning op maat op basis van uw hulpvraag.
Lees hieronder meer over onze diensten en werkwijze.
Waar wij voor staan
Praktijkgericht
We hebben allemaal ruime les- en onderwijskundige: we weten daardoor wat werkt én wat niet werkt.
Evidence-informed
We handelen vanuit wetenschappelijke kennis en eigen ervaring, niet vanuit een hype.
Maatwerk
Ieder team en lespraktijk is anders: we kijken graag samen op welke manier we daar bij op kunnen aansluiten.
Denken in mogelijkheden
We denken in kansen en mogelijkheden, zijn positief kritisch, enthousiast en helpen anderen om dit ook zo te zien!
Wie wij zijn
Wat wij doen
Innovatietrajecten
We ondersteunen op maat bij verschillende onderwerpen en op verschillende manieren. Zo kunnen we bijvoorbeeld critical friend zijn bij de ontwikkeling van nieuw toetsprogramma, trainingen verzorgen over formatief handelen of leerstrategieën, begeleiden bij visie-ontwikkeling of het formuleren van leeruitkomsten of projectleider zijn bij een gehele curriculumherziening, van visie t/m didactiek.
Onze expertise is het bieden van innovatietrajecten waarbij we gezamenlijk inzetten op een impactvolle en duurzame verandering. Samen met jou kijken we graag wat de wensen zijn, hoe de dagelijkse praktijk er uit ziet en op welke manier we aan jullie ambitie kunnen werken: een verbinding tussen onderzoek en praktijk. We maken graag kennis om te kijken wat we kunnen betekenen.
Andere diensten
We bieden praktijkgerichte trainingen om docenten hun kennis te wetenschappelijke en onderwijskundige kennis verrijken en praktische inzichten, werkvormen en lestips te geven. Zo bieden we trainingen over formatief handelen, leerstrategieën, didactisch coachen en motivatie. Dit door de trainingen zo vorm te geven dat we goed aansluiten bij de praktijk en de training goed op elkaar aan te laten sluiten en tussentijds opdrachten mee te geven, zodat de reeks van bijeenkomsten één geheel vormt.
We verzorgen keynotes op zowel grote conferenties als kleinschalige bijeenkomsten. Dit kan zijn als inspirerende kick-off of als inhoudelijke aanvulling bij een leerzame dag. In onze keynotes geven we nieuwe wetenschappelijke kennis en praktische voorbeelden. Op die manier geven onze keynotes nieuwe inzichten én leer je meteen wat je er mee kan in je onderwijs. Daarbij vinden het belangrijk om aan te sluiten bij de bestaande ontwikkelingen van uw school of opleiding.
We coachen docenten, onderwijskundigen en managers bij onderwijsontwikkeling en uitvoering. Dit kunnen we doen middels lesbezoeken, het begeleiden van intervisie, samen onderwijs ontwerpen en door samen te sturen op de onderwijsontwikkeling. Dit alles doen we voornamelijk in het kader van een innovatietraject, waarbij we gezamenlijk toewerken naar vooraf bepaalde doelen. We maken hierbij gebruik van zowel onze praktijkervaring als verschillende methodieken.
Een leergang van 1 jaar, waarin je alles leert wat je nodig hebt om van les-gever te veranderen in onderwijsontwerper. Om hier invulling aan te geven ga je aan de slag in vier periode’s aan de slag met leerdoelen en leeruitkomsten, betekenisvolle toetsing, formatief handelen en diep en motiverend leren. Daarnaast kun je je verdiepen in verschillende, specifieke thema’s, zoals basisvaardigheden, lerend kwalificeren en flexibilisering. Geschikt voor het vo, mbo, hbo en wo.
Onze expertise
We bieden innovatietrajecten, trainingen en keynotes
rondom visie, curriculum, didactiek en toetsing.
Hieronder vind je een selectie van onze expertises,
waarbij we inhoudelijk en veranderkundig ondersteunen.
Denk hierbij aan ontwerpen als:
Enkele praktijkvoorbeelden
Hieronder een kleine selectie praktijkvoorbeelden van
onze werkzaamheden bij meer dan 250 scholen en opleidingen.
Tweedaagse curriculumontwerp
We ondersteunen de opleiding Journalistiek van de Hogeschool Utrecht bij het doorontwikkelen van het curriculum. Onderdeel hiervan is een tweedaagse voor het schrijven van leeruitkomsten.
Studiedag werken met leerdoelen
We ondersteunen Niftarlake, een vo-school in Maarssen, bij het werken vanuit leerdoelen. Onderdeel hiervan is een studiedag waarbij de verschillende vakgroepen stilstaan bij hun ambities
Keynote programmatisch toetsen
Tijdens de Toets2Daagse van het versnellingsplan (SURF) verzorgen we een keynote over hoe je programmatisch toetsen praktisch kunt inrichten op basis van onderzoek en onze ervaring.
Leergang motiverend lesgeven
Voor de Academie Organisatie en Ontwikkeling van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen hebben we voor een groep docenten een reeks van 6 bijeenkomsten over motivatie.
Onderwijsontwikkeling in suriname
Lees hier meer over ons werk in Suriname.
Contact
We streven er naar je bericht binnen 48 uur te beantwoorden.
Wil je contact over een innovatietraject, training of keynote? Wil je graag informatie over onze leergang curriculumontwerp? Wil wil je graag op een andere manier met ons samenwerken? Of heb je een vraag over wat anders? Neem dan contact met ons op middels het contactformulier.
Heb je liever directer contact? Bel of mail ons dan. We reageren zo snel mogelijk.
Wessel Peeters
06 194 02 982
Michiel Lucassen
06 193 37 715
info@vernieuwenderwijs.nl