Wat is curriculumontwerp?
Ontwikkelingen zoals formatief handelen, het eigenaarschap van leerlingen en leerstrategieën vragen om nieuwe blik op het plan van het leren, oftewel het curriculum (Taba, 1962). Belangrijk hierbij zijn onder andere een constructieve afstemming tussen een doordachte visie, doordachte leerdoelen, valide toetsing en bijbehorende leeractiviteit. Dit alles vraagt om voldoende curriculumbewustzijn (Nieveen et al., 2017) om tot een krachtig curriculum te komen.
Materiaal
Curriculum Playground
Dé tool om samen, interactief en visueel het curriculum te ontwerpen, maken, plannen, analyseren en delen.
CurriculumKit
Een toolkit om samen het curriculum te (her)ontwerpen op basis van backward design en constructieve afstemming.
Toolbox
Onze toolbox met artikelen, gratis downloads en materiaal, volledig gericht op curriculumontwerp.
Onze diensten
Op welke manier kun je tot doordachte leerdoelen of leeruitkomsten komen? Op welke manier kunnen leerlingen of studenten deze valide zichtbaar maken? Welke leeractiviteiten kun je inzetten om het leerproces te bevorderen? En hoe zorg je dat dit samen één geheel vormt (constructieve harmonie)? Met onze ervaring, kennis en expertise helpen we hier graag bij. Dit doen we aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en onze eigen praktijkervaring. Hierbij kunnen we bijvoorbeeld:
• Ondersteunen bij het (her)ontwerpen van het curriculum
• Kennis bieden over een krachtig en samenhangend curriculum
• Inzichten geven in verschillende manieren van ontwerp