10 tips voor effectieve feedback (poster)

Feedback is één van de belangrijkste factoren bij het leren. Goede feedback helpt leerlingen en studenten om over hun leerdoelen- of leeruitkomsten te leren. Wát van feedback wordt geleerd, is sterk afhankelijk van hoe die wordt gegeven. Zo kan het ook voorkomen dat je er veel tijd aan kwijt bent en dat er vervolgens maar weinig mee wordt gedaan. Hoe kun je feedback met collega’s effectief inzetten? In dit artikel een poster met 10 belangrijke tips en doorverwijzingen naar bronnen om er mee over te leren.

Feedback

Feedback is een belangrijk begrip in het onderwijs, wat bij veel aspecten komt kijken. Zo kan het bijvoorbeeld gaan over pedagogische feedback op gedrag in de les en didactische feedback op de leerdoelen of leeruitkomsten. In dit artikel leggen we de focus op de didactische feedback. Wat is vanuit dat perspectief de definitie van feedback? In het het algemeen wordt het aangeduid als; ‘een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander.’ Meer gericht op het onderwijs, omschrijven Boud en Molloy (2013) het als volgt:  

‘Feedback is a process whereby learners obtain information about their work in order to appreciate the similarities and differences between the appropriate standards for any given work, and the qualities of the work itself, in order to generate improved work’ (p. 6). 

De kern van feedback in het onderwijs is dus dat het een proces is dat inzicht geeft in een eventuele kloof tussen de geleverde prestatie en de verwachte prestatie, met als doel om de prestaties te verbeteren, oftewel het leerdoel of de leeruitkomst beter te beheersen.
Met name dat doel, dat de leerlingen of student het doel beter beheerst, is er één om altijd het het achterhoofd te houden: ‘waar heeft hij of zij het meest aan, als het om het leren gaat?’.

Belangrijkste inzichten over feedback

Over feedback valt een hoop te zeggen en zo hebben ook wij verschillende artikelen geschreven of geplaatst over het onderwerp. De belangrijkste inzichten daarbij zijn (die je ook terugvindt in onze poster hieronder):

  1. Maak feedback actiegericht, zodat het niet te directief is
  2. Bied landingsruimte, en vink feedback niet af
  3. Werk met groepsgewijze feedback, zodat je niet alle tijd aan individuen kwijt bent
  4. Bied ook feedback op proces- en zelfregulatie-niveau, en niet alleen de taak
  5. Zorg ervoor je studenten niet overlaad met feedback, daar leren ze minder van

Nu gaat het bovenstaande veelal over feedback vanuit jou als docent. Echter, ook leerlingen of studenten vervullen een belangrijke rol in het feedbackproces. Zo kunnen zij peerfeedback geven en is het van meerwaarde dat zij werken aan hun feedbackgeletterdheid.

Feedback in de les

Wil je concreet aan de slag met de bovenstaande tips? Lees dan zeker deze artikelen:

Daarnaast bied onze gratis app Pocket Didactiek meer dan 50 werkvormen en lestips op met feedback en formatief handelen aan de slag te gaan.

Vragenlijst feedback in de les

Een handige manier om zelf of als team te reflecteren op hoe feedback in en rondom je lessen wordt ingezet, is door gebruik te maken van deze vragenlijst over feedback.

Podcast feedback in de les

Beluister ook onze podcast over feedback, waarin Linda en Wessel praktische tips en inzichten met elkaar bespreken. De hoofdvraag is hierbij: hoe zorg je ervoor dat leerlingen en studenten de feedback serieus nemen?

Poster feedback

Met je team aan de slag met effectieve feedback? Download dan de onderstaande poster met 10 tips én een QR-code die verwijst naar dit artikel, en hang deze op om inzichten te bieden of gebruik deze als plaatplaat om te reflecteren op je huidige lespraktijk.
Veel plezier en succes!

Download (vo) Download (mbo/hbo/wo)

Literatuur

Boud, D., & Molloy, E. (2013). Changing conceptions of feedback. In D. Boud and E. Molloy (red.), Feedback in Higher and Professional Education: Understanding It and Doing It Well (pp. 11-33). Abingdon: Routledge.

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen


📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs