Vragenlijst: denken over peer-feedback (download)

Feedback is één van de belangrijkste factoren bij het leren. Goede feedback helpt leerlingen en studenten om aan hun leerdoelen- of leeruitkomsten te werken. Vaak komt deze feedback vanuit docenten. Feedback van peers, zoals klas- of groepsgenoten, kan net zo effectief zijn om van te leren, en vooral het geven ervan is erg leerzaam. Maar, dan is het wel belangrijk dat je het nut er van in ziet. Hoe denken jouw leerlingen of studenten over peer-feedback? In dit artikel een vragenlijst om daarover in gesprek te gaan.

Feedback

Krachtige feedback zet leerlingen aan tot actie en helpt hen zo om te leren. Over wat feedback krachtig maakt zijn verschillende inzichten, zoals dat vooral feedback op proces- en zelfregulatie-niveau impact heeft, feedbackgeletterdheid nodig is om te leren omgaan met feedback, groepsgewijze feedback minder tijd kost en minstens net zo effectief kan zijn. Dit alles goed kunnen doen vraagt om het ontwerpen van krachtig feedback in je curriculum.

Een handige manier om zelf of als team te reflecteren op hoe feedback in en rondom je lessen wordt ingezet, is door gebruik te maken van deze vragenlijst over feedback.

Peer-feedback

Feedback via gelijken, zoals mede-leerlingen of studenten, is anders dan die van docenten: zij weten vaak minder van de leerdoelen of leeruitkomsten oftewel zij hebben minder kwaliteitsbesef, wat het moeilijker maakt om krachtige feedback te geven. Peer-feedback moet dan ook niet te snel gezien worden als een vervanger van feedback van docenten. Aan de andere kant leeft soms ook het idee dat peer-feedback niet serieus wordt genomen, mede omdat het veelal oppervlakkig is. Zonde, want peer-feedback kan ontzettend waardevol zijn.

Zo weten we uit herhaaldelijk onderzoek dat peer-feedback geven ontzettend leerzaam is: nadenken over een onderbouwd oordeel én dat duidelijk communiceren naar de ander, is een erg leerzame leeractiviteit (zie o.a. Hattie & Timperley, 2007; Nicol, 2011; Lidner, 2017; Popta, 2019).

Goed dus om er als docent zo naar te kijken: een werkvorm om vooral de gever er van te laten leren. Nuttig is daarbij wellicht ook ons artikel over voorwaarden voor effectieve peer-feedback.

Meer weten over peer-feedback? Bekijk dan ook eens onze ‘Barend legt uit’ video!

Vragenlijst peer-feedback

Een ontwikkelingsgericht curriculum ontwerpen of goede werkvorm uitdenken helpt om peer-feedback effectief te maken. Echter, een andere belangrijke factor, is hoe je leerlingen of studenten denken over peer-feedback. In hoeverre lukt het hen om peer-feedback te geven? Vinden zij het waardevol om het te ontvangen? En om te geven?

In gesprek gaan over peer-feedback kan helpen om de meerwaarde er van in te zien. Dit kan door vragen zoals hierboven te bespreken, maar dan kan het ook al snel een monoloog worden. Wat vaak ‘neutraler’ is en daardoor voor betere gesprekken zorgt, is een vragenlijst.

De onderstaande vragenlijst is gebaseerd op Beliefs about Peer Feedback Questionnaire (BPFQ) oftewel ‘Overtuigingen over peer-feedback vragenlijst’ door Huisman et al. (2019) en is ontwikkelt om overtuigingen over peer-feedback inzichtelijk te maken. De vragenlijst bestaat uit 10 vragen, die ieder met een likert-schaal van 1 (helemaal oneens) tot 5 (helemaal eens) worden beantwoord. Daarbij gaan vijf stellingen over de waardering van instructie en vaardigheden en vijf stellingen over de zelfverzekerdheid over het geven en ontvangen van peer-feedback.

Een manier om de vragenlijst in te zetten is – in lijn met de werkvorm denken-delen-uitwisselen – door deze door je leerlingen of studenten te laten invullen (eventueel met een toelichting per vraag), deze in groepjes met elkaar te laten vergelijken (welke verschillen en overeenkomsten zijn er) en dit klassikaal te bespreken: wat valt in het algemeen op? wat vinden we daarvan? we willen of moeten we daarmee? Ga middels de vragenlijst met elkaar in gesprek over de (meer)waarde van peer-feedback en hoe je dit nuttig voor elkaar kunt maken.

Meer van dit soort vragenlijsten, posters en ander materiaal? Bekijk dan onze downloads.

Download Download (interactief)

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs