fbpx

Peerfeedback – Barend legt uit

De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Peerfeedback.

Peerfeedback

Peerfeedback is een vorm van feedback waarbij leerlingen of studenten elkaar feedback geven op elkaars opdrachten, presentaties of vaardigheden. Zij kunnen die feedback vervolgens gebruiken om hun werk of vaardigheden te verbeteren, en zo gericht toe te werken naar een einddoel. Peerfeedback heeft veel voordelen, zoals dat je leerlingen of studenten leren om feedback te geven en ontvangen, er meer feedback in minder tijd mogelijk is, er feedback komt vanuit verschillende perspectieven en dat leerlingen of studenten oefenen in kritisch denken.

Om peerfeedback zo effectief mogelijk te organiseren, is het nodig om dit proces goed te begeleiden en te oefenen. Sommige leerlingen of studenten vinden het behoorlijk lastig om kritiek te geven aan peers, of van hen te ontvangen. Ze moeten daarom leren wat de waarde is van peerfeedback, ook in relatie tot docentfeedback, en hoe ze goed om kunnen gaan met het geven en ontvangen van peerfeedback. Meer weten? Check snel de nieuwe video van Barend Legt Uit.

Totstandkoming

De serie “Barend Legt Uit” is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs.

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *