De Wijsneuzen – aflevering 25: Een goed verhaal

In deze 25ste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe leerzaam is een goed verhaal?

Directe instructie, leerstrategieën, blended leren… we zijn in het onderwijs altijd graag bezig met de leertijd zo effectief mogelijk te maken. Maar is er dan nog wel tijd voor een goed verhaal? En wat is eigenlijk de waarde van het vertellen van een goed verhaal? In deze aflevering kijken we naar verschillende voordelen van een goed verhaal want, zoals Daniel Willingham het zegt: verhalen nemen een voorkeurspositie in ons brein!

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:

  • De Wijsneuzen – aflevering 23: Emoties en leren
    Wat we ook doen, we worden op elk moment van de dag beïnvloed door onze emoties. Het spreekt vanzelf dat onze emoties invloed hebben op onze leerprestaties. In deze aflevering onderzoeken we de vraag: Welke invloed hebben emoties op leren? Luister hier
  • Hoe leerzaam een goed verhaal kan zijn
    Door verschillende onderwijsontwikkelingen van de afgelopen jaren, lijkt het soms de norm om zo min mogelijk te vertellen: leren doe je vooral door actief aan de slag te gaan. Daar zit een kern van waarheid in, maar er wordt daarbij regelmatig ook voorbij gegaan aan één van mooiste én krachtigste manieren van leren: het luisteren naar een goed verhaal. Lees meer
  • Het werkgeheugen in de les
    Het werkgeheugen bepaalt voor een groot deel hoe we informatie verwerken en heeft daarmee ook veel invloed op hoe leerlingen leren. Het is dan ook belangrijk om hier in je lessen rekening mee te houden. In dit artikel een korte uitleg over hoe het werkgeheugen werkt en enkele manieren om er rekening mee te houden in de les. Lees meer
  • Nieuwsgierigheid: de motor achter leren?
    Nieuwsgierig zijn is iets waar eigenlijk iedereen mee geboren wordt. Als klein kind wil je de wereld begrijpen, en blijf je maar vragen stellen. Door zowel de persoonlijke ontwikkeling als de invloed van de omgeving wordt dit steeds minder. Wanneer deze kleine kinderen dan puber zijn geworden lijkt het soms alsof ze zich helemaal nergens meer voor interesseren. Maar klopt dat wel? En kun je als docent iets doen om leerlingen of studenten nieuwsgieriger te maken? Lees meer
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs