4 Boeken voor in de meivakantie (2024)

Het is weer tijd voor de meivakantie! Koningsdag, de zon op zoeken, of vooral even lekker relaxen… En daar waar de een vooral het hoofd leeg wil maken, wil de ander graag nieuwe ideeën opdoen. Een goed boek kan helpend zijn. We hebben er 4 verzameld die zeker de moeite waard zijn om te lezen dit voorjaar! Veel leesplezier!

Teaching & Learning Illuminated

Als we iets goed kunnen in het onderwijs, dan is het schrijven over het onderwijs zelf. Daarmee worden elk jaar vele artikelen, documenten en boeken gevuld. Soms is het ook gewoon fijn om het wat meer schematisch en/of geïllustreerd te zien, en dat is precies wat de makers van dit boek geprobeerd hebben.

Met behulp van mooie visuals of schematische uitleg worden ‘de grote ideeën’ uit het onderwijs beetgepakt en helder uitgewerkt. Daarmee is het een heerlijk boek om door te bladeren, even iets op te zoeken of om met elkaar te bespreken.

Alle onderdelen zijn netjes geordend en het geheel is gebaseerd op de laatste onderzoeken over dat wat we weten wat werkt. Denk aan thema’s als retrieval practice of metacognitie, maar ook praktische zaken als ‘hoe krijg je de juiste antwoorden van leerlingen?’. Echt een boek wat het verdient om op elke school te liggen.

Meer info & bestellen

Leraar zijn, Leraar worden

Geert Kelchtermans is niet voor iedereen een bekende naam, maar wie zijn werk kent weet dat dit van grote waarde is voor het ‘docent-zijn’. Ook dit boek past daar uitstekend bij: onder andere het ‘professioneel zelfverstaan’ staat daarin centraal. Kortom: wie ben je als docent? Welke verhalen vertel je over wat je doet, je school, je leerlingen?

Het is een boek wat helpt om na te denken en te reflecteren op het docentschap zelf, al is dat niet voor elke docent even eenvoudig. Het vraagt én helpt je om uit te zoomen van de dagelijkse praktijk en na te denken over meer fundamentele kwesties.

Kortom: wil je een pas op de plaats maken en denken over de rol en waarde van het docentschap, dan is dit boek daarbij zeker een aanrader. Misschien niet de verzameling werkvormen of ‘quick-fixes’ die vaak aangeboden worden, maar wel een echte verdieping voor misschien wel het mooiste beroep wat er is.

Meer info & bestellen

Leven lang spelen

Veel scholen en opleidingen zijn hard aan de slag met het zoeken van oplossingen om het onderwijs meer betekenisvol te maken. Hoe zorgen we dat leerlingen en studenten het leerproces meer als ‘spelen’ ervaren, in plaats van ‘werk’? Eerder schreven we al over de ‘creative learning cycle‘, die ontwikkelt is op het MIT, en nu is er een mooi (Nederlands!) boek over dezelfde ideeën.

Lorna Minkman schreef een helder en prettig te lezen boek, waarin niet alleen het concept goed uitgewerkt wordt, maar direct ook gekoppeld wordt aan praktijkvoorbeelden. Hierdoor helpt het je om zelf aan de slag te kunnen gaan met het ontwikkelen van meer betekenisvol onderwijs, waarbij leerlingen en/of studenten ruimte krijgen om te experimenteren. Denk daarbij aan thema’s als vrijheid, makerschap en creativiteit.

Kortom: een mooi boek om je te inspireren als je bezig bent om leerlingen en/of studenten vaardigheden aan te leren voor de toekomst, met een focus op het bedenken van eigen ideeën en het gebruiken van alle mogelijkheden om deze ideeën realiteit te maken.

Meer info & bestellen

Jagen, Verzamelen, Opvoeden

Misschien niet direct een boek over het onderwijs, maar wel een boek wat de moeite waard is om te lezen als je met kinderen en/of jongeren werkt! Want waarom doen we eigenlijk de dingen die we doen in onze Nederlandse cultuur? En kan dat dan ook anders?

Michaeleen Doucleff ging zelf op onderzoek uit, en bezocht daarbij verschillende culturen die de opvoeding op een hele andere manier aanpakken. Omgaan met conflicten, de plek van kinderen en jongeren in het gezin en in de maatschappij: het zijn allerlei thema’s die vanuit een opvoedkundig perspectief langskomen. Hoewel het daarbij gericht is op ouders/verzorgers is het ook als docent interessante kost: want juist vanuit de ons bekende cultuur geven we ook onderwijs vorm.

Zou het dan anders kunnen? Een mooi voorbeeld is het belonen en prijzen van goede prestaties: iets wat heel normaal lijkt. Maar wat hebben kinderen hier eigenlijk aan? Wat doen andere culturen, en wat zegt de wetenschap hierover? Met dit soort vragen wordt je blik verruimt, waarmee je wellicht bepaalde dingen anders gaat aanpakken. De moeite waard dus om je aan het denken te zetten, maar ook leuk als reflectie op wat ‘we’ allemaal heel ‘normaal’ vinden.

Meer info & bestellen

Met deze boeken kun je alle kanten op! Misschien spreekt het ene boek je meer aan dan het andere. Het loont om soms een boek te lezen met een mening die toch nét anders is dan wat jij denkt! Hoe dan ook: veel leesplezier. Heb je zelf nog tips? Laat het dan weten in de reacties hieronder!

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs