De Wijsneuzen – Aflevering 23: Emoties en leren

In deze 23ste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Welke invloed hebben emoties op leren?

Wat we ook doen, we worden op elk moment van de dag beïnvloed door onze emoties. Het spreekt vanzelf dat onze emoties invloed hebben op onze leerprestaties. In een eerdere aflevering gingen we in op cognitieve leerstrategieën, maar in deze aflevering focussen we op affectieve strategieën. Wessel legt uit hoe we rekening kunnen houden met emoties ter bevordering van het leren van onze leerlingen of studenten, waarbij een vleugje humor weliswaar hartstikke leerzaam kan zijn.

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:

  • De Wijsneuzen – aflevering 19: Motiverende breinprincipes
    In deze negentiende aflevering gaan we opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kunnen breinprincipes ondersteunen bij het motiveren van leerlingen of studenten? Het aanspreken van de motivatie van leerlingen of studenten blijft een uitdaging voor menig docent. In deze aflevering bekijken we het concept eens vanuit een neurologisch perspectief. Hoe werkt ons brein eigenlijk en hoe kan kennis van ons brein bijdragen aan motiverend lesgeven? Luister hier
  • De control-value theory: het effect van emoties op prestaties
    Trots, verveling, (toets)angst, allemaal emoties die de revue passeren in de klas. Deze emoties hebben helaas lang niet allemaal een positief effect. Waar komt dit vandaan? Welk effect heeft het op de leerling? Reinhard Pekrun zocht dit uit en noemde het de control-value theory of achievement emotions: een theorie over het effect van controle en waardeoordelen op emoties en prestaties van leerlingen. Lees meer
  • Motivatie anders bekeken: motivation-achievement cycles
    Over motivatie is in het onderwijs veel te doen. We hebben de minst gemotiveerde leerlingen van Europa, en zijn op zoek naar manieren om leerlingen en studenten ‘aan’ te krijgen. Daarbij wordt meestal de zelf-determinatie theorie gebruikt. Relatie, competentie en autonomie zijn daarin de factoren die zorgen voor motivatie. Maar wat als motivatie geen gegeven is, maar meer een proces? Een duik in de ‘motivation-achievement cycles’. Lees meer
  • Motivatie: waarom, wat en hoe? We willen graag dat leerlingen en studenten gemotiveerd zijn om te leren. Maar wat is motivatie nu precies? En hoe kun je iemand veel of goed motiveren? In dit artikel een samenvatting van belangrijke inzichten met daarbij ook tips en werkvormen om leerlingen goed te motiveren om te leren. Lees meer
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs