De Wijsneuzen – Aflevering 22: Fouten maken

In deze 22ste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe leer ik mijn studenten en leerlingen goed falen?

Van fouten maken leer je, toch? In deze podcastaflevering onderzoeken we wat er precies gebeurt in ons brein op het moment dat we een fout maken en waarom dat een leerzaam proces is. Tenminste, als we daar op de juiste manier bij stilstaan. Want waarom focussen we als docenten dan toch vooral op het voorkomen of corrigeren van fouten? Linda legt uit op welke manier je studenten en leerlingen goed kunt ondersteunen in het leren van fouten.

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen:

  • Growth Mindset: Wat is het en hoe leer je het aan?
    Een IQ van 120 of een CITO score van 540: een score die laat zien hoe intelligent je bent... Maar kun je dan ook intelligenter worden? Vragen die je jezelf kunt stellen, maar nog veel belangrijker: vragen die je je leerlingen moet stellen. Als we willen dat leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn is het belangrijk dat zij begrijpen dat je hersenen constant in ontwikkeling zijn en dat je daar zelf invloed op hebt: het is belangrijker dat zij beschikken over een growth mindset. Lees meer
  • Falende leerlingen: dat is pas leren!
    Falen. Het klinkt als een van de negatiefste woorden die gebruikt kunnen worden in het onderwijs. Maar niet voor niets zijn er evenementen als ‘The FailCon‘… falen is namelijk hip! Want wat als we het nu eens omdraaien? Wat als we falen zien als een bron van leren? En hoe doe je dat dan? Lees meer
  • “Wat maakt dat je dit zegt?” – Een werkvorm om leerlingen te laten denken
    “Wat maakt dat je dit zegt?” Het is een simpele, maar zeer krachtige vraag. De vraag zet leerlingen aan tot het onderbouwen van hun mening of standpunt. Jij als docent bent op die manier niet langer verantwoordelijk voor het juiste antwoord, maar zet juist leerlingen aan het denken. Hieronder een praktijkvoorbeeld hoe we onze leerlingen op aan het denken hebben gezet. Lees meer
  • Aan de slag met feedbackgeletterdheid
    Feedback is één van de belangrijkste onderdelen van het leerproces van leerlingen en studenten. Door feedback kunnen zij inzicht krijgen in waar zij staan ten opzichte van het startpunt of doel. Daarvoor is het belangrijk dat de feedback op een goede manier wordt gegeven. Echter, minstens net zo belangrijk is hoe je als leerling of student de feedback ontvangt: feedbackgeletterdheid. Wat is het en wat kun je er mee in de les? Lees meer

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs