We weten de laatste jaren steeds meer over het brein en leren en dus ook steeds beter op welke manier je bijvoorbeeld voor een toets kan leren. Deze kennis is handig om te hebben en toe te passen in de lessen, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Om te helpen bij het concreet maken van de inzichten, vind je in dit artikel een poster 10 concrete tips voor bij het lesgeven.
Brein en leren in de klas
Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat docenten graag kennis van cognitieve psychologie willen toepassen in hun lessen, maar vaak niet weten waar ze deze kennis kunnen vinden of hoe ze dit dan moeten vertalen naar de les. De inzichten zijn vaak abstract (ver van de realiteit), ingewikkeld of onderzoeken spreken elkaar tegen. Zo is er bijvoorbeeld lang gesproken over het belang van leerstijlen terwijl deze niet bestaan (zoals er nu bijvoorbeeld soms gesimplificeerd wordt gesproken over de growth en fixed mindset) en lijkt er steeds meer aandacht te komen voor het geven van keuzes, terwijl zelfsturing voor leerlingen en studenten ontzettend lastig is. We bemerken dat gesprekken met collega’s over het brein en leren helpen om docenten te laten inzien wat werkt én hoe eenvoudig het soms kan zijn om deze kennis toe te passen. Om te helpen deze inzichten te verspreiden vind je hieronder een poster met 10 tips die volgens ons goed aansluiten bij de dagelijkse praktijk en makkelijk zijn toe te passen. De poster is te downloaden in het formaat A2 (hoge resolutie, kan ook op A3) en gemaakt om te worden opgehangen in lokalen, docentenkamers of andere ruimtes waar mensen er wat aan hebben.
Poster: 10 tips bij het lesgeven
Download (A2/A3)
Leer.tips
De tips op de poster zijn afkomstig van onze website leer.tips. Deze website is gemaakt om te helpen bij het leren en bevat tips voor leerlingen, studenten, ouders, docenten en andere professionals rondom het brein en leren. Alle informatie op de website is gebaseerd op onderzoek en voorzien van een bronvermelding. Deze website is de afgelopen weken herzien en bevat nu naast leertips, leerstrategieën, docententips en leertheorieën, ook handige boeken rondom het brein en leren, breinfeiten én downloads die de komende weken verder worden aangevuld. Ook is er een nieuwe homepage gemaakt, waardoor de website hopelijk weer wat mooier en duidelijker is geworden.
Mis je bepaalde tips op de website? Heb je aanvullingen? Laat het ons gerust weten! Meer handige downloads kun je vinden op deze pagina.
Veel plezier met de poster!
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.
Bedankt voor de tips! Hier heb ik wat aan!
Fijn, Karel! 🙂 Graag gedaan!
Leuk artikel! Heb je wel bronnen naar achterliggende beweringen?
Dag Timo, zeker! Je kunt de tips hier terugvinden, met daarbij de bronnen: https://leer.tips/.
Beste Wessel bedankt voor de interessante tips. Ben benieuwd hoe je naar de leerstijlen van Kolb kijkt.
Mvg Arnold.
Dag Arnold,
Graag gedaan. Wat betreft Kolb: ik denk dat dergelijke raamwerken kunnen helpen om leuke en vaak ook waardevolle differentiatie te bieden. Wel kan het mankement van dergelijke raamwerken zijn dat mensen worden ingedeeld op ‘jij bent echt een doener’, bijvoorbeeld. Uit meerdere onderzoeken komt naar voren dat je niet kunt stellen dat iemand 1) één bepaalde leerstijl heeft en 2) dat die dan altijd zorgt voor beter leren, juist omdat afwisseling het brein uitdaagt. Eerder schreef ik dit artikel, waarin ik ook in ga op Kolb: https://vernieuwenderwijs.nl/4-mythes-over-leren-en-onderwijs/. Beantwoord dit je vraag?
Dank voor je reactie Wessel.
Mvg Arnold.