In deze 24ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe bouw ik stap voor stap aan meer zelfstandigheid bij mijn leerlingen of studenten?
De mate van zelfstandigheid van onze leerlingen en studenten hangt voor een groot deel samen met het handelen van ons als docenten. In deze aflevering neemt Linda ons mee in welke didactische strategieën in iedere stap van het leerproces van waarde zijn. Met als belangrijkste les: Scaffolding, not spoon-feeding!
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:
- De Wijsneuzen – aflevering 4: Zelfregulatie
Een ideale leerling of student is een zelfregulerende. Maar, hoe bereiken we dat precies? In de vierde podcastaflevering gaan we opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe worden mijn leerlingen en studenten óóit zelfregulerend? Luister hier - Scaffolding: praktische inzichten en voorbeelden
Heb je wel eens gezien dat een huis wordt gebouwd zonder steigers? De kans is klein: de ondersteuning is nodig om tot een stevig, duurzaam en afgewerkt gebouw te komen. Willen we dat leerlingen en studenten tot dezelfde soort kennis en vaardigheden oftewel goed leren komen, dan is het dan ook belangrijk om passende ondersteuning te bieden. Het bieden van deze ondersteuning wordt scaffolding genoemd. Wat is het precies? Wat zijn belangrijke inzichten? En wat kun je er mee in de les? Lees meer - De Cognitive Apprenticeship Theory: hoe een gezel leert van zijn meester
Over hoe mensen effectief kunnen leren zijn verschillende theorieën. Een van die theorieën is de Cognitive Apprenticeship Theory (CAT). In deze theorie staat centraal dat mensen op verschillende manieren van elkaar leren. Om het in historisch perspectief te plaatsen: een gezel leert van zijn meester. Lees meer - Zelfregulerend leren: een cyclisch proces in vier aandachtsgebieden
In ons onderwijs zien we leren steeds vaker als een actieve gebeurtenis, waarbij leerlingen en studenten de sturing van hun eigen leerprocessen voor een deel in handen nemen (Boekaerts & Simons, 1995). Wellicht herken je die gesprekken op jouw eigen school of opleiding ook. Dit artikel zal ingaan op het cyclische proces van zelfregulatie en hoe je als docent ondersteunt op vier verschillende gebieden waarin zelfregulerend leren plaatsvindt. Lees meer