In deze negentiende aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kunnen breinprincipes ondersteunen bij het motiveren van leerlingen of studenten?
Het aanspreken van de motivatie van leerlingen of studenten blijft een uitdaging voor menig docent. In deze aflevering bekijken we het concept eens vanuit een neurologisch perspectief. Hoe werkt ons brein eigenlijk en hoe kan kennis van ons brein bijdragen aan motiverend lesgeven? Wessel bespreekt zes bruikbare en praktische principes die je kunt toepassen in je les.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:
- Aflevering 13 – Autonomie
In deze dertiende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je autonomie stimuleren? Luister hier - Motivatie: waarom, wat en hoe?
We willen graag dat leerlingen en studenten gemotiveerd zijn om te leren. Maar wat is motivatie nu precies? En hoe kun je iemand veel of goed motiveren? In dit artikel een samenvatting van belangrijke inzichten met daarbij ook tips en werkvormen om leerlingen goed te motiveren om te leren. Lees meer - 3 motiverende breinprincipes
Leerlingen en studenten motiveren is een uitdaging. Er is steeds meer onderzoek en we weten steeds beter hoe leren werkt. Toch blijft een terugkerende vraag in het onderwijs: hoe motiveer je? Hoe zorg je voor die vonk voor het leren? In dit artikel drie motiverende breinprincipes en hoe je deze kunt benutten in je lessen. Lees meer - 6 motiverende breinprincipes (poster)
Hoe zorg je nu voor een goede motivatie in en rondom je lessen? In dit artikel gaan we in op motiverende breinprincipes én kun je een poster downloaden om jezelf en collega’s te inspireren. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.