In deze tweede podcastaflevering gaan Linda en Wessel op zoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen en studenten feedback serieus nemen?
We bespreken welke invloed jij als docent zelf hebt en welke dingen je kunt doen om leerlingen en studenten meer ontvankelijk te laten zijn voor feedback. Zo krijg je waardevolle inzichten vanuit onderzoek én praktische lestips!
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- 6 Inzichten voor het ontwerpen van krachtige feedback
Feedback is één van de meest beschreven onderwerpen in het onderwijs. Niet vreemd, omdat het ook één van de meest krachtige factoren is in het leerproces, mits je het op een leerzame manier inzet. Er zijn bij het geven van feedback een aantal keuzes te maken, waarbij verschillende factoren een rol spelen. In dit artikel de verschillende factoren en 6 wetenschappelijke inzichten voor het ontwerpen van krachtige feedback. Lees meer - 5 werkvormen voor groepsgewijze feedback
Formatief handelen krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. Een essentieel onderdeel van formatief handelen is het geven van feedback. Daarbij komt regelmatig de vraag naar voren: hoe doe ik dat in een groep met 30 leerlingen of studenten? Kun je wel formatief handelen in een volle klas? In dit artikel enkele inzichten en 5 concrete werkvormen. Lees meer - Feedback op schrijfproducten
Als je het hebt over het formatief handelen dan heb je het ook vaak over feedback. We hebben het er al eens eerder over gehad, de kracht van feedback. Echter, waar in het verleden de focus op de feedback gever lag, is de focus tegenwoordig verlegd naar de ontvanger. Maar hoe zorg je ervoor dat deze feedback ook daadwerkelijk goed aankomt? Lees meer - Feedback in jouw praktijk: een vragenlijst
Er wordt veel geschreven en gesproken over het belang van goede feedback bij het leerproces. Het wordt ook wel de motor van het leren genoemd. Hoe krachtig is dit in jouw lessen? En die van je collega’s? In dit artikel een vragenlijst met 12 vragen die je kunt gebruiken om daarop te reflecteren en met elkaar het gesprek aan te gaan.
Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.