Wat is formatief handelen (niet)? Hoe kun je dit praktisch in je les verwerken? En hoe willen wij dat als team goed doen? Daar zijn we gisteren een volle dag mee aan de slag geweest!
Tijdens een studiedag over formatief handelen zijn we met het team van de Academie Verloskunde Amsterdam Groningen van Hogeschool Inholland – die we twee jaar ondersteunen bij het herontwerpen van hun curriculum – aan de slag gegaan met een gedeelde taal en visie over formatief handelen, om er vervolgens praktisch mee aan de slag te gaan.
In de ochtend hebben we na een kennisimpuls gereflecteerd op de huidige praktijk: wat doe je nu aan formatief handelen? en welke misvattingen leven daarbij? Hierbij hebben we gebruik gemaakt van de vragenlijst Teacher Formative Assessment Practice Scale (TFAPS), om daarover samen het gesprek te voeren.
Hierna is er in groepjes gewerkt aan het formuleren van succescriteria bij een leeruitkomst over formatief handelen. Zo is er bewust stilgestaan bij wanneer ‘het goed is’ én kon zo het hele team oefenen met succescriteria, wat momenteel ook onderdeel is van de curriculumherziening die loopt.
In de middag volgde er weer een kennisimpuls, ditmaal meer praktisch: met welk doel zet je formatief handelen in? hoe kun je dit bewust doen? welke werkvormen zijn daarbij praktisch (zoals deze 7 werkvormen om begrip te checken). Vervolgens is er in groepen gewerkt aan het voorbereiden van lessen die de komende weken worden gegeven.
Een fijne dag waarin is gewerkt aan een gedeelde taal en visie én de lessen!
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.