De Wijsneuzen – aflevering 10: Peerfeedback

In deze tiende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorg je ervoor dat peerfeedback waardevol is?

Linda legt aan de hand van een aantal onderzoeken en voorbeelden uit wat praktische uitgangspunten zijn om leerlingen en studenten te helpen komen tot waardevolle peerfeedback. Zo krijg je wetenschappelijke inzichten en praktische werkvormen voor in de les.

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen:

  • Peerfeedback: Barend legt uit.
    De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Peerfeedback. Kijk hier
  • Peerfeedback: 5 richtlijnen voor het effectief inzetten
    Er is steeds meer interesse in het inzetten van feedback en peerfeedback. Maar, het blijkt in de praktijk toch lastig te zijn om peerfeedback effectief te implementeren in de les of in het ontwerp. Een herkenbare uitspraak van docenten is “Ik heb peerfeedback ingezet en studenten willen toch feedback van mij.” Hoe komt het dan dat onze studenten geen feedback van elkaar willen aannemen terwijl dit juist heel effectief kan zijn? In dit artikel kijken we naar hoe je dit effectief kunt inzetten. Lees meer
  • Peerfeedback: hoe effectief is het?
    Hoe effectief is het geven en krijgen van peerfeedback? In dit artikel bespreekt Rob van Bakel wat onderzoek hierover zegt. Lees meer
  • Vragenlijst: denken over peerfeedback
    Feedback van peers, zoals klas- of groepsgenoten, kan effectief zijn om van te leren. Maar, dan is het wel belangrijk dat je het nut er van in ziet. Hoe denken jouw leerlingen of studenten over peer-feedback? In dit artikel een vragenlijst om daarover in gesprek te gaan. Lees meer
  • 10 tips voor effectieve feedback (poster)
    Feedback is één van de belangrijkste factoren bij het leren. Goede feedback helpt leerlingen en studenten om over hun leerdoelen- of leeruitkomsten te leren. Wát van feedback wordt geleerd, is sterk afhankelijk van hoe die wordt gegeven. Hoe kun je feedback met collega’s effectief inzetten? In dit artikel een poster met 10 belangrijke tips en doorverwijzingen naar bronnen om er mee over te leren. Lees meer
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs