In de 30ste aflevering gaan Wessel en Linda, in gesprek met Dr Shyam Barr, opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe ondersteun je zelfregulatie als team?
Vorige podcast heb je kunnen luisteren naar het eerste deel van ons gesprek met Dr Shyam Barr, auteur van het recent verschenen boek ‘Educate to Self-Regulate‘. In dit tweede deel gaan we verder met hem in gesprek over hoe je als docent in je klas, maar vooral ook als team zelfregulatie kunt ondersteunen bij leerlingen en studenten. Zo stellen we hem onder andere de vraag: hoe zorg je nou dat zelfregulerend leren ingebed kan worden in de cultuur op school?
Veel luisterplezier met deel 2!
Meer weten
Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:
- Podcastaflevering #29 – Waarom zelfregulatie (met Shyam Barr)
In de 29ste aflevering gaan Wessel en Linda, in gesprek met Dr Shyam Barr, opzoek naar het antwoord op de vraag: waarom is zelfregulatie belangrijk? Luister hier - Educate to self-regulate
Het boek van Dr Shyam Barr voor het bevorderen van zelfregulerend leren. Barr put uit uitgebreide onderwijservaring, onderzoeksstudies en samenwerkingen met scholen om evidence-based strategieën te presenteren die zowel docenten als studenten op weg helpen naar levenslang succes. Het boek is opgedeeld in drie uitgebreide delen, waarin het eerst de basis legt van zelfgereguleerd leren, vervolgens de praktische toepassing in de klas behandelt, en tot slot leiderschapsinitiatieven bespreekt. Bekijk het boek
- Zelfregulatie: waarom, wat en hoe?
Veel scholen en opleidingen willen graag de zelfregulatie van hun leerlingen of studenten stimuleren. We zien dit vaak terug als één van de doelen wanneer scholen aan de slag gaan met bijvoorbeeld flexroosters of andere vormen van flexibilisering van het onderwijs. Maar doen we met de inzet van de verschillende interventies eigenlijk wel voldoende recht aan het stimuleren van zelfregulatie? In dit artikel wordt ingegaan op wat zelfregulatie wel én niet is en staan we stil bij wat we hieruit kunnen meenemen richting de praktijk. Lees meer
En bekijk ook zeker onze themapagina over zelfregulerend leren, met artikelen, boekentips downloads en meer!
Bezig met of geïnteresseerd in programmatisch toetsen? Kom ontdekken hoe zelfregulerend leren een grote rol speelt binnen programmatisch toetsen op ons congres 25 september in Ede. Hier vind je meer informatie en kun je aanmelden.
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.