In de 29ste aflevering gaan Wessel en Linda, in gesprek met Dr Shyam Barr, op zoek naar het antwoord op de vraag: waarom is zelfregulatie belangrijk?
In een eerdere podcast hebben we stilgestaan bij wat zelfregulerend leren is, waarbij we ook vanuit zowel de wetenschap als praktijk hebben gekeken hoe je hier mee in de praktijk aan de slag kunt gaan. Nu is zelfregulatie erg belangrijk onderwerp waar de laatste tijd veel aandacht voor is. Maar waarom is het dan zo belangrijk? En waarom leggen we als docenten toch vaak de focus op de vakinhoud?
Hierover zijn we in gesprek gegaan met Dr Shyam Barr, auteur van het recent verschenen boek ‘Educate to Self-Regulate‘ – een prachtig boek waarin Barr ingaat op onderwerpen als wat zelfregulerend leren is, hoe je er met leerlingen (studenten) aan kunt werken, hoe je er schoolbreed aan kunt werken en ook of je het bijvoorbeeld kunt toetsen. In deze eerste van de twee podcasts zijn we met Barr in gesprek gegaan over het waarom van zelfregulerend leren. In het tweede deel gaan we in op hoe als team kunt werken aan het zelfregulerend vermogen van je leerlingen of studenten.
Veel luisterplezier met deel 1!
Meer weten
Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:
- Educate to self-regulate
Het boek van Dr Shyam Barr voor het bevorderen van zelfregulerend leren. Barr put uit uitgebreide onderwijservaring, onderzoeksstudies en samenwerkingen met scholen om evidence-based strategieën te presenteren die zowel docenten als studenten op weg helpen naar levenslang succes. Het boek is opgedeeld in drie uitgebreide delen, waarin het eerst de basis legt van zelfgereguleerd leren, vervolgens de praktische toepassing in de klas behandelt, en tot slot leiderschapsinitiatieven bespreekt. Bekijk het boek. - Podcast zelfregulatie
In één van onze eerste podcast zijn we ingegaan om waarom zelfregulatie waardevol kan zijn, wat het nu precies is én hoe je er mee aan de slag kunt. Vind het fijn kort maar krachtig het gegeven zelfregulerend leren te beluisteren, maar dan ook in het Nederlands? Dan raden we je aan deze podcast zeker terug te luisteren. Lees en luister - Zelfregulatie: waarom, wat en hoe?
Veel scholen en opleidingen willen graag de zelfregulatie van hun leerlingen of studenten stimuleren. We zien dit vaak terug als één van de doelen wanneer scholen aan de slag gaan met bijvoorbeeld flexroosters of andere vormen van flexibilisering van het onderwijs. Maar doen we met de inzet van de verschillende interventies eigenlijk wel voldoende recht aan het stimuleren van zelfregulatie? In dit artikel wordt ingegaan op wat zelfregulatie wel én niet is en staan we stil bij wat we hieruit kunnen meenemen richting de praktijk. Lees meer
En bekijk ook zeker onze themapagina over zelfregulerend leren, met artikelen, boekentips downloads en meer!
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.
Opzoek? op zoek
Dank, aangepast 🙂