De Wijsneuzen – aflevering 28: Succescriteria

In de 28ste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kun je succescriteria goed inzetten?

Hoe behouden we enerzijds ruimte voor leerlingen en studenten om het leren op hun eigen wijze zichtbaar te maken, maar zijn we anderzijds wel helder over onze verwachtingen ten aanzien van de beoordeling? In sommige gevallen biedt het gebruik van succescriteria een oplossing voor dit vraagstuk. Wessel legt uit wanneer je wel en wanneer je niet gebruik maakt van succescriteria. Ook hierbij geldt: bezint eer ge begint!

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:

  • Succescriteria formuleren en gebruiken
    Succescriteria helpen om leerdoelen of leeruitkomsten te verduidelijken. Ze helpen leerlingen en studenten om kwaliteitsbesef te ontwikkelen, oftewel het eigen werk en dat van anderen te evalueren. Een waardevolle toevoeging dus, al worden succescriteria ook vaak verkeerd gebruikt, met checklists en overvolle rubrics tot gevolg. Hoe formuleer je nu succescriteria? En hoe kun je ze inzetten in rondom je lessen? Daarover alles in dit artikel. Lees meer
  • De Wijsneuzen – aflevering 11: Leerdoelen
    In deze elfde podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je lesgeven vanuit leerdoelen? Wessel beschrijft, op basis van een aantal onderzoeken, waarom werken met leerdoelen de moeite waard is. We bespreken de invloed van goede leerdoelen op motivatie, zelfregulatie en inzicht, maar zijn wel kritisch op wát dan een goed leerdoel is (en wat niet). Luister hier
  • Leeruitkomsten formuleren: waarom, wat en hoe?
    In het hoger onderwijs wordt steeds meer met leeruitkomsten gewerkt. Dit zijn de uitkomsten van het leren oftewel datgene wat studenten dienen aan te tonen aan het einde van een leerperiode. Ze vormen daarmee de stip op de horizon en zo het anker van curriculumontwerp. Een belangrijk iets dus. Hoe en op basis waarvan formuleer je leeruitkomsten? En hoeveel leeruitkomsten zijn wenselijk? Hieronder een uiteenzetting met diverse afwegingen om er mee aan de slag te gaan. Lees meer
  • Van analytisch naar holistisch: 7 vraagtukken en overwegingen
    In hoeverre bieden de leeruitkomsten voldoende leerruimte? En wil je eigenlijk wel werken met succescriteria? Binnen het hoger onderwijs leiden we op tot beroepsbekwame professionals. Een belangrijk vraagstuk daarbij is in hoeverre je analytisch of juist holistisch beoordeelt. Op verschillende onderdelen in het curriculum kun je ontwerpkeuzes maken die veel invloed hebben op de ruimte die docenten en studenten hebben in het leer- en beoordelingsproces. Welke keuzes zijn dat dan? Daarover meer in dit artikel. Lees meer
  • Rubrics waardevol inzetten: een meer holistische benadering
    Veel scholen en opleidingen gebruiken rubrics om feedback te geven en om te beoordelen. Een rubric is in de basis daarvoor een krachtige tool. Toch komt het regelmatig voor dat een complex, integraal product of handeling een afvinklijst wordt waar automatisch een cijfer uitrolt. Om een rubric waardevol in te zetten is het belangrijk om voldoende professionele oftewel holistische ruimte te hebben. In dit artikel daarvoor enkele concrete tips. Lees meer
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs