De Wijsneuzen – aflevering 11: Leerdoelen

In deze elfde podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je lesgeven vanuit leerdoelen?

Wessel beschrijft, op basis van een aantal onderzoeken, waarom werken met leerdoelen de moeite waard is. We bespreken de invloed van goede leerdoelen op motivatie, zelfregulatie en inzicht, maar zijn wel kritisch op wát dan een goed leerdoel is (en wat niet).

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen:

  • Leerdoelen, lesdoelen en leeruitkomsten: wat is het verschil?
    In het onderwijs wordt gebruikt gemaakt van verschillende termen om aan te geven wat leerlingen of studenten moeten leren. Daarbij worden termen als leerdoelen, lesdoelen en leeruitkomsten regelmatig door elkaar gebruikt. Wat is dan precies het verschil? En wanneer kun je welk begrip beter (niet) gebruiken? Daarover meer in dit artikel. Kijk hier
  • Leeruitkomsten formuleren: waarom, wat en hoe?
    In het hoger onderwijs wordt steeds meer met leeruitkomsten gewerkt. Ze vormen daarmee de stip op de horizon en zo het anker van curriculumontwerp. Een belangrijk iets dus. Hoe en op basis waarvan formuleer je leeruitkomsten? En hoeveel leeruitkomsten zijn wenselijk? Hieronder een uiteenzetting met diverse afwegingen om er mee aan de slag te gaan. Lees meer
  • Leerdoelen en motivatie – deel 1: de Goal Setting Theory
    Op welke manier kun je leerlingen en studenten motiveren om met leerdoelen aan de slag te gaan? Steeds meer scholen en opleidingen werken met leerdoelen, waarbij motivatie vaak één van de redenen is. Toch is het niet zo makkelijk als het lijkt. In dit tweeluik gaan we vanuit de psychologie en het onderwijs in op de samenhang tussen motivatie en leerdoelen. In dit eerste deel: de goal setting theory. Lees meer
  • Leerdoelen en motivatie – deel 2: vijf motiverende principes
    Op welke manier kun je leerlingen en studenten motiveren om met leerdoelen aan de slag te gaan? Steeds meer scholen en opleidingen werken met leerdoelen, waarbij motivatie vaak één van de redenen is. Toch is het niet zo makkelijk als het lijkt. In dit tweeluik gaan we vanuit de psychologie en het onderwijs in op de samenhang tussen motivatie en leerdoelen. Dit tweede deel: vijf motiverende principes. Lees meer

Aan de slag?

Literatuur

Noordzij, G., Giel, L., & van Mierlo, H. (2021). A meta-analysis of induced achievement goals: The moderating effects of goal standard and goal framing. Social Psychology of Education: An International Journal, 24(1), 195–245. https://doi.org/10.1007/s11218-021-09606-1

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs