Een gezamenlijke visie op onderwijs en leren is belangrijk voor het (vorm)geven van krachtig onderwijs. Daarbij ontstaat een gezamenlijke visie niet enkel door mooie woorden op papier, maar vooral door met elkaar in gesprek te gaan en bijven over onderwijs en leren. Dilemma’s kunnen daarbij helpen meer scherpte te creëren in het gesprek. Met behulp van onze tool Onderwijsdilemma, kun je precies daar mee aan de slag!
Een gezamenlijke visie
Als school of opleiding heb je meestal een heldere visie op onderwijs en leren, op papier. En meer dan eens is deze visie opgesteld door een kleine groep collega’s en of is deze al jaren oud. Nu hoeven beide niet erg te zijn, maar leeft de visie ook? Sta je er als team wel eens bewust bij stil met elkaar? En denken jullie dan ook allemaal hetzelfde over de verschillende aspecten van de visie?
Een visie op papier is niet meteen een gezamenlijke visie. Een gezamenlijke visie is aanwezig door regelmatig met elkaar in gesprek te zijn. Deze gesprekken kunnen bijvoorbeeld gaan over concrete lessituaties, onderwijskundige principes en beleidsmatige keuzes. Daarbij kun je het al snel eens zijn, bijvoorbeeld over het feit dat ‘we niet te veel moeten toetsen’ of ‘voldoende structuur moeten bieden’. Maar wat is dan te veel toetsen? En wat is goede structuur? Dilemma’s zoals ‘1 toets of 20 beoordelingen per jaar’ kunnen helpen het gesprek te verscherpen. Op die manier kom je als team sneller tot goede gesprekken over visie én werk je aan jullie gezamenlijke taal.
Onderwijsdilemma.nl
Om te helpen bij het werken aan jullie gezamenlijke visie op onderwijs en leren, hebben een simpele tool ontwikkeld: Onderwijsdilemma. Hier vind je meer dan 30 dilemma’s die je willekeurig voorbij kan laten komen en bespreken. Ook vind je er enkele suggesties voor werkvormen om de bespreking waardevoller te maken.
Open de tool →We zijn erg benieuwd hoe jullie de tool vinden! Heb je suggesties om de tool beter te maken? Of misschien interessante dilemma’s? Laat dan hieronder een reactie achter! We lezen het graag terug.
VisieKit
Als team uitgebreider aan de slag met jullie visie op onderwijs en leren en bijbehorende ontwerpprincipes? VisieKit is een prikkelend en praktisch kaartspel om samen met je collega’s uit de vakgroep of je teamleden te werken aan jullie visie op onderwijs en leren. Doorloop verschillende fasen en denk na over het doel van jullie onderwijs, het leren van studenten of leerlingen, welke ontwerpprincipes hierbij passen en de tijd en plaats van leren. Zo formuleren jullie samen een sterke visie én werken jullie een gezamenlijke taal.
Meer info & bestellenMede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.
Goedemorgen,
Op jullie site geven jullie aan de at de tool Onderwijsdilemma suggesties voor werkvormen biedt om de bespreking van dilemma’s waardevoller te maken. Ik vind dat interessant, maar ik zie ze echter niet. Klopt het verder ook dat er geen voorbeelden van toetsdilemma’s en lesdilemma’s niet beschikbaar zijn? Ik kan ze in ieder geval niet aanklikken.
Dank alvast voor uw reactie.
Hartelijke groet,
Aleth
Dag Aleth,
Dank voor je interesse in onze tool! De werkvormen staan rechts bovenin (lampje). De toets- en lesdilemma’s hebben we inderdaad ng niet in de tool verwerkt. De hopen dit in de komende period te doen, maar ik durf helaas geen exacte datum te noemen.