Herfstvakantie! Tijd om weer even op te laden en pas op de plaats te maken. Voor sommigen betekent dat je een lekkere herfstwandeling maakt met een afsluitende kop pompoensoep, voor anderen een goed boek. Daarom ook nu weer 4 interessante boeken voor in de herfstvakantie. Hopelijk zit er voor jou ook iets moois bij! Veel leesplezier!
Iterate: the secret to innovation
Vers van de pers (20 september uitgekomen), maar echt de moeite waard. Wat werkt er namelijk echt om scholen te verbeteren? We richten ons vaak op een hele instrumentele aanpak: wanneer je meer aandacht besteed aan training in een bepaald thema, dan komt het vast goed! In de praktijk weten we dat het zo niet werkt: verandering in de organisatie gaat over gedrag van mensen.
De kern daarbij, zo stel schrijver Justin Reich: omarm een lerende mindset, en zet doelbewust continu in op kleine stapjes en kleine veranderingen. Geen grote ommezwaai in de organisatie, maar allemaal professionals die stap voor stap dagelijks proberen te groeien.
In dit praktische boek geeft hij verschillende voorbeelden én koppelt hij deze aanpak aan de meest recente literatuur. De moeite waard dus om te lezen én om samen met collega’s aan te pakken.
Meer info & BestellenScholen slim organiseren
Heb je wel eens bewust nagedacht over het organiseren van een school? En vooral: over hoe je dit zo effectief mogelijk kunt doen? Zoals de ondertitel doet vermoeden (‘goesting’) komt dit boek uit België, waar veel scholen met dezelfde uitdagingen kampen als in Nederland: veel geregel, bureaucratie, lagen, overlegorganen en uiteindelijk veel tijdsverlies en minder focus op waar het over moet gaan: het leren van de leerlingen.
In ‘Scholen slim organiseren’ proberen de schrijvers een alternatief te omschrijven van een effectieve en wendbare organisatie. Daarbij helpt het om op deze manier naar de eigen organisatie te kijken én daar ook mee aan de slag te gaan. Misschien is het niet direct een blauwdruk van hoe je het op school zou willen, maar helpt het wel in het denken naar een effectievere organisatie met meer focus op leren.
Meer info & BestellenLab Class
We zien steeds meer scholen waar actief gestuurd wordt op het bezoeken van elkaars lessen. Het idee is vaak goed: collega’s laten observeren, en daardoor van en met elkaar leren. Maar hoe organiseer je dit op een manier die echt iets toevoegt, en niet vooral tijd kost?
Dit, iets oudere, boek is daarvoor echt een aanrader. Een praktische manier van werken, die zorgt dat het observeren echt iets oplevert. De kern is daarbij dat het altijd gericht is op het onderzoeken en oplossen van een bepaald ‘probleem’, waarbij iedereen gezamenlijk stappen probeert te nemen. Geen ellenlange vragenlijsten of observatieformulieren, maar een to-the-point aanpak. De moeite waard dus, als je graag samen met collega’s aan de slag wil om meer te leren.
Meer info & bestellenMaak een kunstwerk van je leven – Je mag geen eisen stellen aan leerlingen
Sjef Drummen schreef eerder het boek ‘Catharsia’ (lees er hier meer over). Evenals als hij is ook Jan Fasen ook betrokken bij het onderwijsconcept Agora. In dit dubbelboek kijken beide heren op hun eigen manier terug op 10 jaar Agora-scholen.
Zoals Sjef Drummen stelt: mensen zijn autodidactische relationele leerwezens, en dat vormt dan ook de kern van zijn ‘boek’. De andere helft wordt ingevuld door Jan Fasen, waarbij het veranderkundige aspect wat meer centraal staat
Wat je ook vindt van Agora, het is een prikkelend boek wat je doet nadenken over de eigen situatie in je eigen school. Waarom doe je de dingen die je doet? Welke ruimte is er echt? Het zet aan tot denken en daagt daarbij uit. Let op: dat kan soms schuren!
Leuk ook om te weten: ook wordt in het boek ingegaan op de ontwikkeling van Buurtcollege Agora Maas en Peel, waar wij de nauw betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van het onderwijs op deze Agora school. Lees er hier alles over.
Met deze boeken kun je alle kanten op! Misschien spreekt het ene boek je meer aan dan het andere. Het loont om soms een boek te lezen met een mening die toch nét anders is dan wat jij denkt. Hoe dan ook: veel leesplezier! Heb je zelf nog tips? Laat het dan weten in de reacties hieronder.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.