In deze achttiende aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe organiseer je waardevolle feedback in een grote groep?
Feedback kan nog wel eens voelen als een grote en vooral tijdrovende klus. Jij als docent bent er maar druk mee. In deze aflevering legt Linda uit hoe je bij het organiseren van feedbackactiviteiten juist gebruik kunt maken van het feit dat je met een groep bent. We bespreken een andere kijk op waardevolle feedback én reiken praktische werkvormen aan die je direct kunt uitproberen.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen of luister deze afleveringen:
- Aflevering 2 – Feedback:
In deze podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen en studenten feedback serieus nemen? Luister hier - Aflevering 10 – Peerfeedback:
In deze podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorg je ervoor dat peerfeedback waardevol is? Luister hier - 5 werkvormen voor groepsgewijze feedback
Formatief handelen krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. Een essentieel onderdeel van formatief handelen is het geven van feedback. Daarbij komt regelmatig de vraag naar voren: hoe doe ik dat in een groep met 30 leerlingen of studenten? Kun je wel formatief handelen in een volle klas? In dit artikel enkele inzichten en 5 concrete werkvormen. Lees meer - 10 tips voor effectieve feedback (poster)
Feedback is één van de belangrijkste factoren bij het leren. Goede feedback helpt leerlingen en studenten om over hun leerdoelen- of leeruitkomsten te leren. Wát van feedback wordt geleerd, is sterk afhankelijk van hoe die wordt gegeven. Zo kan het ook voorkomen dat je er veel tijd aan kwijt bent en dat er vervolgens maar weinig mee wordt gedaan. Hoe kun je feedback met collega’s effectief inzetten? In dit artikel een poster met 10 belangrijke tips en doorverwijzingen naar bronnen om er mee over te leren. Lees meer - Aan de slag met feedbackgeletterdheid
Feedback is één van de belangrijkste onderdelen van het leerproces van leerlingen en studenten. Door feedback kunnen zij inzicht krijgen in waar zij staan ten opzichte van het startpunt of doel. Daarvoor is het belangrijk dat de feedback op een goede manier wordt gegeven. Echter, minstens net zo belangrijk is hoe je als leerling of student de feedback ontvangt: feedbackgeletterdheid. Wat is het en wat kun je er mee in de les? Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.