Class Dojo is een platform waarmee je leerlingen feedback kunt geven op hun gedrag en prestaties. Tot kort geleden waren het enkel digitale stickers, nu is er een nieuw onderdeel toegevoegd aan de app: Class Story
Class Dojo
In een notendop is ClassDojo een feedback app en website: gratis en makkelijk te gebruiken om leerlingen direct feedback te geven op hun gedrag. Als docent maak je een klas aan en voeg je je leerlingen toe. Leerlingen kunnen vervolgens via de ClassDojo app hun eigen avatar (mini monster) zien en bewerken en hun klasgenoten bekijken. De docent kan vervolgens leerlingen feedback geven op hun gedrag, wat leerlingen dan direct kunnen zien bij hun eigen avatar. De app is er ook in het Nederlands.
Ook heeft de app sinds enige tijd de mogelijkheid om direct met (alle) ouders te communiceren, al wordt daar doorgaans de schoolmail voor gebruikt.
Class Story
De gegeven feedback aan leerlingen was altijd 1 op 1. Het nieuwe onderdeel, Class Story, geeft je de mogelijkheid om boodschappen (notifications) te versturen naar gehele groepen, zoals een bericht op een tijdlijn van een Faceboek groep. Dit kan zowel naar de leerlingen zelf als ouders worden verstuurd. Doel van de toevoeging is om de betrokkenheid van ouders te vergroten: zij kunnen middels berichten makkelijk op de hoogte blijven van leuke activiteiten in de school en het ook ‘liken’ (hartjes geven).
Class toevoeging?
De nieuwste Class Dojo toevoeging zorgt er voor dat de app meer is dan enkel het uitdelen van een digitaal compliment en lijkt een goede stap richting het betrekken van de ouders. Wel moet het stroken met de afspraken die binnen de school zijn gemaakt. Ook is het goed om te bedenken dat de monstertjes (avatars) en hartjes (likes) met name basisschool- en onderbouw leerlingen zullen aanspreken – waar vanuit wij overigens al diverse positieve praktijkverhalen hebben gehoord.
Geef je les op een basisschool of in de onderbouw? Dan is de nieuwe toevoeging zeker een kijkje waard!
Meer info vind je op de website van Class Dojo: https://www.classdojo.com/nl-NL/#LearnMore
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.
leuk