fbpx

Blockchain in onderwijs – mogelijke toepassingen

Dit is het derde en laatste deel van de serie “Blockchain in onderwijs”. In deze video wordt er gekeken naar de mogelijke toepassingen van de blockchain in onderwijs.

Toepassing van de blockchain

De kracht van blockchain techniek is dat informatie door iedereen gevalideerd kan worden. Dit zorgt ervoor dat de gebruikers weer de eigenaar zijn. Er is geen centrale partij nodig die deze gevalideerde informatie beheerd. Dit kan voor het onderwijs heel nuttig zijn.
De blockchain gebruiken om kwalificaties te automatiseren, is de meest voor de hand liggende optie in onderwijs. In Singapore gaan ze dit al doen.
Een meer geavanceerde toepassingen van blockchain in onderwijs zou een gedistribueerde puntboek zijn, waarbij geautomatiseerde scripts in de blockchain zelf kwalificaties van leerlingen onderschrijven.

Is blockchain in onderwijs een hype?

Bij een nieuwe techniek is het lastig om te onderscheiden of dit iets groots gaat worden of dat de techniek gehypet wordt. De blockchain-techniek is nieuw en het vergt creativiteit en begrip van de techniek om de potentie goed op waarde in te schatten. Stel dat de trendwatchers gelijk krijgen, dan zullen we de blockchain op een heel andere manier in gaan zetten voor nog onvoorstelbare toepassingen. De komende tijd zullen er veel toepassingen bedacht worden voor de blockchain in onderwijs. Wanneer er een voorstel wordt gedaan waar de blockchain gebruikt wordt als databank, wordt de kracht van de blockchain niet gebruikt en probeert men met de hype mee te liften. Hopelijk hebben deze video’s duidelijkheid geschept over de principes van de blockchain.

 

[vc_row][vc_column][vc_message]Heb je ook een bijzondere ervaring of interessant idee, bijvoorbeeld een lesopzet, onderzoek, boek of tool, of wil je graag een opiniestuk plaatsen? Maak dan hier je eigen account aan, waarmee je zelf artikelen kan plaatsen en beheren![/vc_message][/vc_column][/vc_row]

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *