Het schooljaar is weer begonnen! Maar daarbij sta je als docent altijd weer voor een grote klus, want wie zijn eigenlijk al die nieuwe gezichten? Nieuwe klassen, nieuwe leerlingen, en dus moet je een heleboel nieuwe namen leren. Voor de ene leraar is dit erg eenvoudig, maar voor de ander is dit een ingewikkeld iets, waarbij het veel werk is om alle namen te leren kennen. Leren werkt voor een deel vanuit relatie, en daarbij is het zeker nodig om iedereen persoonlijk aan te kunnen spreken. Maar hoe dan? In dit artikel een aantal praktische tips.
Herhalen
Een van de simpelste manieren: herhaal namen vaak. Wanneer je een nieuwe naam leert kennen onthoud je dit beter wanneer je het vaak herhaalt. Dus: bij elk contact met deze leerling gebruik je de naam. Hoe ongemakkelijk dit soms ook klinkt (goed antwoord, Jonas!), op die manier maak je het persoonlijk en beklijft de naam sneller.
Verdiepen
Een manier die iets meer werk kost, maar wel goed werkt: verdiep je in leerlingen. Als je weet dat Hannan voetbalt, dan is het makkelijker om de naam te onthouden. Doordat je meer weet van een leerling blijft de voornaam beter hangen en haal je leerlingen minder snel door elkaar.
Gebruik afbeeldingen
Dit is een lastige manier voor velen: het onthouden vanaf een foto. Op veel scholen wordt gewerkt met smoelenboeken of klassenlijsten met foto’s. Sommige docenten lukt het om op basis van deze foto’s namen te onthouden. Hetzelfde geldt voor het onthouden van een plattegrond van de klas: als je makkelijk dingen onthoudt kun je ook op deze manier de namen leren van leerlingen.
Spellen
Een bijzondere manier, maar volgens onderzoek wel een sterke: laat leerlingen hun naam spellen! Op die manier blijft een naam veel beter hangen, ook al heb je veel leerlingen met namen als ‘Tim’ in de klas. Je hersenen besteden dan meer aandacht aan wat er gezegd wordt en daardoor lukt het je beter om de namen te koppelen aan de leerling.
Symbolen
Laat je leerlingen naambordjes maken? Vraag ze dan ook om een kleine tekening of symbool te tekenen. Door deze visuele hulp kun je sneller namen leren: het geeft extra informatie die helpt bij het onthouden.
Het is soms veel werk, maar uiteindelijk is het belangrijk om alle leerlingen te kennen. Als docent vind je het ook vervelend als leerlingen niet je naam weten, toch? Dus ook al kost het moeite, het is een investering in de relatie met een leerling, waardoor uiteindelijk het leren verbeterd. Niets zo onpersoonlijk als een leraar die na een half jaar nog niet weet hoe je als leerling heet…
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.
Als leerling was dit echt leuk om te lezen. Ik wist niet dat leraren zoveel moeite deden om namen te leren:)
Dag Alan, je moest eens weten 😉 Zijn soms toch best veel namen. Eigenlijk net als leren!