De Wijsneuzen – aflevering 31: Tips voor een goede start

In de 31ste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kun je het jaar didactisch goed starten?

Het schooljaar is weer van start en we weten: een goed begin is het halve werk. Wessel en Linda delen hun didactische tips waarmee jij en je leerlingen of studenten het nieuwe jaar goed kunnen beginnen. Denk aan het prikkelen van nieuwsgierigheid, leren leren en het inrichten van de leerruimte. Met welke ga jij aan de slag?

Goed nieuws! Onze website vol met didactische tips is geheel vernieuwd. Ga je met één van de onderwerpen uit de podcast aan de slag óf zoek je een goede werkvorm rondom een ander onderwerp, zoals het geven van feedback? Check dan onze website leer.tips.

Veel luisterplezier!

Meer weten over de 6 tips?

Lees dan deze artikelen:

  • Tip 1: Gebruik startvragen
    Wil je een snelle en makkelijke manier om je les rustig te beginnen én leerlingen hun geheugen op te frissen? Het werken met startvragen kan een fijne optie zijn. Lees meer
  • Tip 2: Help met plannen en uitvoeren
    Goed kunnen plannen is onderdeel van zelfregulatie en daar hebben leerlingen en studenten hulp bij nodig. Hoe werkt zelfregulatie en hoe kan jij dit ondersteunen? Lees meer
  • Tip 3: Leer ze leren
    Leren moet je leren. Het maken van goede aantekeningen of het actief verwerken van nieuwe lesstof is een hele kunst op zich. Zorg dus dat je leerlingen en studenten de goede trucs leert.
  • Tip 4: Heb hoge verwachtingen
    Het hebben van hoge verwachtingen heeft invloed op de leerprestaties van jouw leerlingen en studenten. Maar hoe integreer je hoge verwachtingen in jouw handelen? Lees meer
  • Tip 5: Leerruimte indelen
    De indeling van de leerruimte heeft veel invloed op de prestaties van leerlingen en studenten. Net zoals de indeling van je presentaties. Lees meer
  • Tip 6: Wakker nieuwsgierigheid aan
    Nieuwsgierig zijn is iets waar eigenlijk iedereen mee geboren wordt. Wanneer deze kleine kinderen dan puber zijn geworden lijkt het soms alsof ze zich helemaal nergens meer voor interesseren. Maar klopt dat wel? En kun je als docent iets doen om leerlingen of studenten nieuwsgieriger te maken? Lees meer
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs