Op het OverBetuwe College in Bemmel (OBC Bemmel) willen ze graag het eigenaarschap van leerlingen vergroten. Behalve coachende vaardigheden, vraagt dit bij hen op school ook om het herontwerpen van grote deel van het curriculum. De reden hiervan is dat er veel summatieve beoordelingen zijn en het curriculum weinig ruimte biedt aan leerlingen om hun eigen keuze te maken.
De vraag over de doorontwikkeling van het curriculum speelt bij alle secties van de school. Daarbij komen vragen naar boven als: wat moet en wat mag precies, ten aanzien van de kerndoelen en eindtermen? Wat is er mogelijk en wenselijk qua toetsing? En om hoe kunnen we leerlingen daarbij keuzes geven? En wat vraagt dit dan van de didactiek? Het zijn grote vraagstukken waar de school rustig de tijd voor wilt nemen. Daarbij ziet de school de CurriculumKit als een praktisch hulpmiddel om de verschillende secties daarbij te ondersteunen.
Zodoende hebben we in samenspraak een studiemiddag georganiseerd waarin de verschillende sectievoorzitters- of enthousiastelingen een training hebben gegeven in het spelen van de CurriculumKit én begeleiden mee van bij hun sectie. Tijdens deze training hebben we stap voor stap het spel gespeeld met fictieve doelen en daarbij stilgestaan bij de verschillen fases, waarbij extra wetenschappelijke en onderwijskundige informatie is gegeven én steeds is gekeken hoe je die fase het beste met de sectie kan aanpakken.
In de weken daarna zijn de secties actief aan de slag gegaan met de CurriculumKit. We kregen daarbij terug dat er veel gebruik wordt gemaakt van de CurriculumKit, waarbij met name de laagdrempeligheid (‘je pakt het er zo even bij’) en de inspiratie (‘je doet echt veel nieuwe ideeën op’) erg behulpzaam zijn voor de school.
Ook aan de slag met de CurriculumKit? Bestel de toolkit of vraag een training aan!
Direct bestellen Training aanvragenMede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.