Een drone in de klas! Kun je daar eigenlijk iets mee?

Drones. Naast dat ze veel in het nieuws komen zijn het eigenlijk heel praktische apparaten om te gebruiken op school. Je kunt het namelijk goed gebruiken binnen het onderwijs, om zo projecten interessanter te maken. Daarnaast biedt het gebruik van drones mogelijkheden tot beter begrip van bepaalde zaken én helpen ze om het leren actiever te maken. Maar hoe zet je een drone in? Hieronder 5 ideeën om drones te gebruiken in de klas:

Zelf een drone maken:

Een goed project voor lessen in makersonderwijs, techniek of nask: het bouwen van een eigen drone. Een beetje zoeken op internet laat zien dat er veel verschillende manieren zijn om drones te maken, waarbij leerlingen alles leren over zwaartekracht, rotoren, gewicht en motertjes, maar ook verschillende dingen zullen moeten meten en moeten berekenen. Niet een projectje voor een les van 50 minuten, maar wel heel interessant als je er de tijd voor hebt!

‘Map’ de omgeving van de school:

Door middel van drones kun je werken aan ‘Drone Mapping‘, een techniek waarbij een drone met camera wordt ingezet om op een efficiënte en goedkope manier omgevingen in beeld te brengen. Denk aan Google Maps, maar dan lokaal, gemaakt door leerlingen. Interessant om op zo’n niveau bezig te zijn met deze data, en heel goed toepasbaar binnen Mens en Maatschappij of Aardrijkskunde. Als je daarna de omgeving in kaart gebracht hebt kun je ook een stap verder gaan. Want welke data levert dit nog meer op?

(Ruimtelijk) inzicht vergroten

Veel leerlingen vinden het lastig om horizontale afstanden te vergelijken met verticale afstanden. De meeste drones hebben functies waarbij de hoogte gemeten wordt, zodat dit op een eenvoudige manier mogelijk is om aan leerlingen te laten zien. Ook kun je het gebruiken om plekken te laten zien die moeilijk bereikbaar zijn, zoals bijvoorbeeld de bovenkant van de school.

‘Gewoon’ filmen

De meeste drones beschikken over een camera, waardoor je prachtige beelden kunt maken. Wanneer je een goede drone hebt kun je deze gebruiken om van alles te filmen, maar ook om opnames te maken die anders niet mogelijk zijn. Zo worden films die leerlingen maken bij bijvoorbeeld Drama ineens een stuk interessanter. Kijk hier onder bijvoorbeeld maar eens naar verschillende beelden die gemaakt zijn door drones:

 

Discussiëren over drones

Drones komen mede veelvuldig in het nieuws omdat er veel discussie over bestaat: is het ethisch verantwoord dat we altijd gefilmd kunnen worden vanuit elke locatie? En mogen drones gebruikt worden om groepen mensen te volgen? En wat denken we van de drones die gebruikt worden om oorlog te voeren? Door zelf met een drone te werken kun je het onderwerp nog ‘echter’ maken, en dus ook direct beter te begrijpen voor leerlingen.

 

image_pdfDownload artikel

14 thoughts on “Een drone in de klas! Kun je daar eigenlijk iets mee?

  1. Dag Michiel.

    Wij hebben het plan als school een drone aan te schaffen. We zouden graag in contact komen met scholen die hier ook mee experimenteren om ervaringen uit te wisselemn m.b.t. de inzet en de omgang met de regelgeving.
    Heb jij suggesties?

        1. Dag Eric,

          Wij hebben onze drone (Phantom 3) nog niet aangeschaft. De schoolleiding wilde eerst helderheid over de aansprakelijkheidsverzekering. Nu blijkt dat volgens onze verzekeraar volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu het gebruik van een drone in het onderwijs onder zakelijk gebruik valt en dat daarvoor een vergunning nodig is. De verzekeraar wil nu in ieder geval ook een vergunning. Het wordt m.i. nu nodeloos ingewikkeld. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

          1. Oei, lastig! Wij hebben dit eigenlijk niet aangepakt… We vliegen wel eigenlijk alleen maar op eigen terrein, maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe het zit in verband met vergunning enz. Vervelend!

  2. Dag Joost,
    Ik heb de drone in april gekocht. Momenteel maak ik alleen nog opnames van activiteiten (sponsorloop, goeden doelendag, enz.) Binnenkort ga ik met een klein groepje leerlingen vliegen op een stuk weiland. We gaan eerst met elkaar opzoek naar de (on-)mogelijkheden van een drone. Daarna laat ik ze wat wet en regelgeving opzoeken en tenslotte gaan we een parcourtje vliegen. Opsteigen bij A, landen bij B, slalom tussen paaltjes door e.d.

      1. Ook wij schaffen hem vandaag aan. De drone zal hier gebruikt worden voor het vastleggen van schoolactiviteiten en daarnaast ook in de film- en fotografielessen die wij hier op school hebben. Kunnen we het begrip ‘cameravoering’ verder oprekken. Ook de sectie Aardrijkskunde is wel geïnteresseerd. Ben erg benieuwd wat het gaat opleveren. In het kader van een profielwerkstuk wordt hier ook een drone gebouwd, dus misschien dat deze drone daar ook nog een rol in kan spelen.

  3. Zijn er al mensen die uitgezocht hebben hoe het met de wet en regelgeving zit? Onze verzekering doet moeilijk dus mag ik niet vliegen totdat is uitgezocht wat mag. Wie kan me opweg helpen?

    1. Het gebruik van een drone in het onderwijs valt onder niet-recreatief, dus zakelijk gebruik (ookal is het niet-commercieel) volgens het Instituut van Leefomgeving en Transport waar deze materie onder valt. Dat betekent minimaal een ROC-light brevet voor de piloot, registratie, vergunning en apart afgesloten verzekering. De verzekering krijg je niet zonder aan de andere voorwaarden te voldoen. Een en ander wordt op verschillende websites toegelicht (googelen), maar de meest voor de handliggende is http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone. Verder zijn er verschillende facebookpagina’s o.a. ‘drone wet- en regelgeving’ met informatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs