Wat is het eigenlijk?
Virtual Reality is op dit moment bezig aan een grote opmars. Of eigenlijk: opnieuw bezig aan een grote opmars. Al sinds er computers bestaan is er het idee dat er ooit een virtuele wereld komt waar je écht in kunt lopen en bewegen, zodat digitaal en analoog helemaal samensmelten. Misschien ken je Second Life nog, waarvan bij oprichting gedacht werd dat het de wereld echt ging veranderen. Na een korte hype werd het daarna weer rustig rond virtual reality, tot grote partijen als Google en Facebook zich er sinds een tijdje mee bezig zijn gaan houden.
De belofte van Virtual Reality in de klas
Als je de hype van dit moment mag geloven rond Virtual Reality gaat het de wereld flink veranderen, en dat begint dan misschien wel als eerste in het onderwijs. Door Virtual Reality kun je namelijk in een lokaal blijven zitten, maar vanuit daar de hele wereld over reizen. Uitstapjes in de jungle met gorilla’s , lopen tussen dinosaurussen of een ruimte reis maken. Elk voorbeeld belooft veel mogelijkheden.
En denk ook eens aan gepersonaliseerd leren! Stel je voor dat elke leerling in zijn eigen persoonlijke klaslokaal kan zitten en uitleg op de beste manier krijgt. Flipping the classroom, maar dan levensecht… Of face-to-face contact hebben met leerlingen in andere landen, en op die manier talen oefenen. Experts stellen op dit moment dat we voor een grote doorbraak staan, waarbij Virtual Reality gaat zorgen voor een grote verandering in ons leven. Zoals internet ons idee over kennis heeft veranderd, zo zal Virtual Reality ons idee over ervaringen veranderen.
Kanttekeningen
Virtual Reality belooft dus veel voor het onderwijs, maar is dit ook allemaal mogelijk? En vooral: is het ook allemaal wenselijk? Want er zijn ook veel kanttekeningen te plaatsen bij het toekomstige gebruik van Virtual Reality. In theorie zou een docent niet meer nodig zijn. En als je nog verder denkt, waarom gaan leerlingen überhaupt nog naar school als ze ook door middel van deze bril in een lokaal kunnen zitten?
Daarnaast kan de ervaring met Virtual Reality ook de echte werkelijkheid veranderen. Het voelt namelijk ‘echt’, en dat betekend dat er daardoor geen verschil meer is tussen echte werkelijkheid en de virtuele wereld. Dit wordt als een van de voordelen gezien, maar kan net zo goed negatief zijn.
Praktische toepassingen
Maar goed, zoals bij elke nieuwe ontwikkeling: het is altijd goed om kritisch te zijn. Hieronder nog een aantal interessante voorbeelden om direct gebruik te maken van Virtual Reality in de les! Het enige wat je er voor nodig hebt is een Google Cardboard en leerlingen met smartphones. Inspiratie nodig? Kijk dan op Unimersiv , een website met een groot aanbod aan apps en spellen om in de klas te gebruiken.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.
Kijk voor leuke apps of ideeen voor vr in het onderwijs ook eens ophttp://www.meesterjasper.nl/index.php/nieuws/vr-blog
SURF verspreidde begin 2016 ruim 1.600 cardboards onder 90 instellingen voor hoger onderwijs … op http://www.surf.nl/cardboard is meer informatie te vinden.
Kijk ook eens naar Emagine!
De omgeving van Emagine bestaat uit een platform. Op dit platform kan zowel de docent als de leerling een module kiezen die bij hem of haar past. Een module bestaat vervolgens uit verschillende lessen die aansluiten op de al bestaande theorielessen.Dit alles op een interactieve wijze.
Meer weten? Neem contact met ons op en we zorgen voor een demo bij u op locatie óf in ons Virtual Reality Experience center.