Leerlingen dingen laten maken is een goede manier om te leren. Het zorgt voor veel enthousiasme en is leuk, maar het is daarnaast ook een manier om te zorgen dat het leren betekenisvoller wordt. Op steeds meer scholen zie je daarom aandacht voor maken. Maar waar begin je? En waar haal je inspiratie vandaan? Een goede start is daarbij Instructables, een platform waar iedereen zijn of haar projecten laat zien, door middel van een tutorial.
Instructables
Je kent het vast: jij of je leerlingen hebben een idee om iets te maken. Maar hoe dan? En waar begin je eigenlijk? In 2005 bedachten de Amerikanen Saul Griffith en Eric Wilhelm hetzelfde, en bedachten hiervoor Instructables. Het idee is simpel: je deelt je doe-het-zelf projecten, stap voor stap. Gebruikers geven niet alleen aan wat ze gemaakt hebben, maar ook wat het kostte, wat moeilijk was, en uiteindelijk: hoe je het zelf kunt maken. In het begin was het vooral gericht op behoorlijk technische projecten, maar tegenwoordig kun je er alles vinden: van het bakken van een cake tot het bouwen van een eigen 3D printer voor zo weinig mogelijk. En daarmee wordt het erg interessant voor het onderwijs!
Oakland Toy Lab
Maar waar te beginnen met zo veel keuze? Een van de bekendste makers van Instructables is het ‘Oakland Toy Lab’. Inmiddels hebben zij 100 verschillende stappenplannen gemaakt, waarbij geprobeerd wordt om met zo min mogelijk (en goedkoop mogelijk!) materiaal uitdagende experimenten te maken. Ontzettend leuk, maar ook echt nuttig: van het ontleden van een kippenpoot tot het maken van een pvc-saxophone. Het is dan ook een van de beste gebruikers om te als eerste te bekijken.
Voor docenten én leerlingen
Instructables is door de jaren heen dus een steeds uitgebreider platform geworden, en daarbij spelen ze goed in op het onderwijs. Voor docenten is er bijvoorbeeld een speciale account, met als extra een uitgebreide serie aan lessen die je zelf kunt volgen. Via deze link kun je je daarvoor aanmelden.
Daarnaast zijn er voor docenten verschillende lessen die je kunt volgen, zodat je kunt werken aan nieuwe vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan robotica of 3D printen, maar ook in het maken van dingen bij lessen wiskunde. Zo kun je eigenlijk bij elk soort les wel iets vinden waarmee je aan de slag kan. Dankzij de uitgebreide foto’s en video’s van de mensen die een instructable maken kun je het snel toepassen in de les.
Ook leerlingen kunnen er mee aan de slag: laat ze zelf eens een project zoeken (en maken!). Of gebruik het als een einddoel: het ding wat ze gemaakt hebben moet als tutorial op Instructables komen. Een platform wat de moeite waard is dus, en zeker een plek verdient in de (maak)les!
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.