Er wordt veel onderzoek gedaan binnen het onderwijs. Zo zijn er een groot aantal theorieën ontstaan over de manier waarop we leerlingen het beste kunnen ondersteunen bij het leren. De stap van theorie naar praktijk is daarbij soms lastig om te maken, en dat is precies waar dit boek over gaat: het dichten van het gat tussen onderzoek en praktijk.
Bridging the Gap
In het boek What Does This look like in the Classroom? Bridging the Gap Between Research and Practice behandelen docenten Carl Hendrik en Robin Macpherson tien verschillende onderwerpen binnen het onderwijs, waarbij steeds de vertaling van theorie naar praktijk centraal staat. Ieder onderwerp (hoofdstuk) begint met een korte theoretische basis, waarbij door middel van diverse bronnen wordt uitgelegd wat het inhoudt. Vervolgens komen er twee experts van het desbetreffende onderwerp aan het woord. Deze experts geven allereerst enkele korte oneliners om over na te denken. Vervolgens gaan zij beide in op verschillende veelgestelde vragen over de praktische aanpak van het onderwerp; vragen die voor een docent vaak herkenbaar zijn. De onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Assessment, Marking and Feedback
- Behaviour
- Reading and Literacy
- SEN
- Motivation
- Memory and Recall
- Classroom Talk and Questioning
- Learning Myths
- Technology
- Independent Learning
Voorbeelden
Bij het onderwerp ‘Learning Myths’ wordt eerst middels diverse voorbeelden kort aangegeven hoe mythes wereldwijd invloed hebben gehad op het onderwijs en wat we daar in het vervolg tegen kunnen doen. Vervolgens volgen er een aantal oneliners van twee experts op het gebied van onderwijsmythen- waarvan Pedro de Bruyckere (35 mythes over leren en onderwijs en klaskit) er in dit geval één is – gevolgd door de vragen over onderwijsmythes, zoals: ‘Sir Ken Robinson’s TED Talk claims that schools kill creativity. Is he right?’.
Vragen die bijvoorbeeld bij het onderwerp ‘Assessment, Marking and Feedback’ aan bod komen zijn: ‘Feedback should be more work for the recipient than the donor. How do I implement that?’ en ‘I’ve heard a lot about the power of the testing effect. How do I best harness it?’. Vragen die bijvoorbeeld bij het onderwerp ‘Motivation’ aan bod komen zijn: ‘Can extrinsic motivation encourage intrinsic motivation in the long term?’ en ‘Can you teach students to have a Growth Mindset?’.
De vragen gaan over onderwerpen die sinds de afgelopen jaren vaak voorbij komen. De antwoorden die daarbij worden gegeven zijn vaak toegankelijk, serieus en genuanceerd geformuleerd. Het leest als een uitgebreide ‘Q&A in boekvorm’. Het prettige aan de antwoorden is dat hier vaak diverse praktijksuggesties in verwerkt zitten. Dus ook al denk je zelf een antwoord te hebben, dan kun je nog steeds goede ideeën opdoen.
Toegankelijk, herkenbaar en nuttig
Het boek is in makkelijk te lezen taal (al wel Engels) geschreven: al hoewel het eigenlijk continue over onderzochte feiten gaat, heb je niet het gevoel dat je een wetenschappelijk boek leest. Tegelijkertijd is het wel een serieus boek: het gaat over het in praktijk brengen van onderzoek. Doordat deze echter in Q&A vorm wordt gebracht, geeft het je het gevoel alsof je met je (door gebruikte terminologie soms Amerikaanse) collega bespreekt hoe je iets in de klas het beste kan aanpakken, wat het, samen met de gekozen onderwerpen, herkenbaar maakt.
Dit laatste maakt het meteen ook erg nuttig: je kan veel dingen direct toepassen in de les. Daarnaast geeft het je waarschijnlijk ook nieuwe inzichten; de antwoorden van de experts zijn vaak erg uitgebreid. Het boek doet sterk denken aan Klaskit: Tools voor Topleraren, waarover we eerder al een review schreven. Daar waar dat boek meer beschouwend is en veel onderzoekend aanhaalt, komen onderwerpen in dit boek wat uitgebreider aan bod en staat het het door de opzet voor het gevoel nog wat dichter bij de praktijk. Beide boeken hebben zo ieder een eigen invalshoek. Hoe dan ook; dit boek is een absolute aanrader als het gaat over het onderbouwen van je handelen.
Meer info & Bestellen
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.