Waar in de opleiding willen we welke leeruitkomsten aan bod laten komen? Hoe willen we de leeruitkomsten toetsen? We begeleiden de opleiding Fysiotherapie van Hogeschool Zuyd bij een curriculumherziening. De eerste maanden hebben we besteed aan het formuleren van een duidelijke visie met bijbehorende ontwerpprincipes. Vervolgens zijn er leeruitkomsten op verschillende niveaus geformuleerd.
Tijdens twee ontwerpdagen hebben we met een kernteam onder andere de stap gezet richting het toetsprogramma voor jaar 1 en jaar 2. Dit door de leeruitkomsten, verdeeld over strookjes papier, te koppelen aan verschillende toetsvormen uit onze CurriculumKit HO. Er is nagedacht over logische plekken van de leeruitkomsten, combinaties van leeruitkomsten én producten of handelingen waarin deze geïntegreerd kunnen orden getoetst. Dit in lijn met toetsbeleidsplan, waaraan we de afgelopen tijd is gewerkt door de toetsgroep.
Dit hebben we gedaan voor twee groepen te vormen: één voor ieder leerjaar, waarbij we tussentijds is uitgewisseld én aan het einde alles op een rij is gezet om te kijken of er een doorlopend toetsprogramma was qua opbouw. Aan het einde van de eerst ontwerpdag stond er een concept-toetsprogramma voor beide jaren, waarbij studenten iedere periode toewerken naar 3 duidelijk toetsen (ieder 5 ECTS).
Uitdagingen zijn er daarbij ook. De opleiding werkt momenteel met het 4C/ID model, waarbij het curriculum concentrisch is opgebouwd. Hoe kunnen we deze sterk opbouw behouden, terwijl we vanuit de visie ook steven naar flexibiliteit? Tijdens de vervolgstappen gaan we hier met elkaar nader naar kijken.
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.