De voorjaarsvakantie is aangebroken! Tijd voor ontspanning, wintersport of carnaval. Maar ook een goed moment om een boek er bij te pakken! Welk boek is nu interessant om te lezen deze voorjaarsvakantie? Hieronder vier tips.
Gevormd of vervormd?
Klopt het onderwijs van tegenwoordig nog wel? Hoogleraar Filosofie Jan Bransen stelt dat er iets goed mis is, en dat het nodig is om opnieuw te kijken naar wat onderwijs kan zijn. Hij gaat daarbij uit van een aantal principes en werkt dit uit van basisschool niveau tot aan het hoger onderwijs.
Een goed boek om eens op een andere manier te kijken naar je dagelijkse werk als docent, of je het er nu mee eens bent of niet!
Juffen zijn toffer dan meesters
Pedro de Bruyckere, Paul Kirschner en Casper Hulshof zijn geen onbekenden in de onderwijswereld. Samen strijden deze mannen voor een goede toepassing van onderzoek in het onderwijs, waarbij ze ook proberen om hardnekkige mythes te ontkrachten. Dit deden ze al goed in ‘Jongens zijn slimmer dan meisjes’ en in dit boek trekken ze de zelfde lijn door. Is aangeboren intelligentie bijvoorbeeld bepalend voor een goede schoolcarrière? En hoe zit het nu met die juffen en meesters? In dit boek staat het weloverwogen antwoord.
Op de schouders van reuzen
Als je wil beginnen met het toepassen van recent en goed onderzoek rondom onderwijs dan is het soms moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. In ‘Op de schouders van reuzen’ worden de meest recente inzichten uit de cognitieve psychologie gebruikt. Dit levert 24 artikelen op die onderzoek vertalen naar de dagelijkse praktijk en de wetenschap dichter bij de klas brengen.
De schrijvers, Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers, vinden het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot deze informatie, en delen het boek ook gratis als PDF. Een goed initiatief!
How I Wish I’d Taught Maths
Craig Barton is in de engelstalige wereld een bekende rondom het wiskunde onderwijs. Een aantal jaren geleden begon hij een podcast, waarin hij zijn weg richting beter wiskunde onderwijs probeerde vast te leggen. Het resultaat? Talloze interviews met grote namen als Dylan Wiliam, Doug Lemov, Daisy Christodoulou, en Kris Boulton, maar ook veel besprekingen van onderzoeken en de experimenten die hij in de les uitvoert. In dit boek bespreekt hij de beste lessen die hij zelf heeft geleerd, zodat je dit zelf ook kunt toepassen in de les. Het boek is daarmee niet alleen interessant voor wiskunde-docenten, maar eigenlijk voor elke docent die bezig is om dagelijks de eigen praktijk te verbeteren.
Op zoek naar meer leestips? Bekijk dan eens onze boekenplank, waar we alle boeken rondom onderwijs hebben geplaatst die volgens ons zeker de moeite waard zijn om te lezen: https://vernieuwenderwijs.nl/onderwijsboeken/.
Met deze vier boeken heb je in de voorjaarsvakantie ieder geval genoeg te doen. Zelf nog tips? Wat lees jij in de vakantie? Laat het weten via twitter, Facebook of een reactie hieronder.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.
Hoi Michiel,
Er moet staan “I wish I TAUGHT math”
Niet thought.
Maar toch bedankt voor de tip!
Groet,
Jannes