Actief leren – Barend legt uit

De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Actief leren.

Actief leren

We kunnen niet voor een ander leren; studenten en leerlingen moeten het zelf doen. Dit betekent dat zij nieuwe informatie moeten verbinden met reeds aanwezige voorkennis en daar relaties tussen leggen. Hiertoe moeten zij aan het werk worden gezet met activerende strategieën, in plaats van het “slechts” passief consumeren van kennis. Maar let op: dit betekent niet dat je ze als docent niks mag vertellen. Integendeel. Hoe zit dit precies? Daar geeft Barend antwoord op in de nieuwste video over actief leren.

Totstandkoming

De serie “Barend Legt Uit” is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs.

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *