Blended leren – Barend legt uit

De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: blended learning.

Blended learning

Onderwijs geven kan op veel manieren: in een groep of individueel, fysiek of online, synchroon of asynchroon. Al die manieren vereisen een andere aanpak. Wanneer je ze op de juiste wijze weet te combineren, verrijk je de leerervaring van de student. Die combinatie heet blended learning. Toch is het een lastig de duiden concept. Dit heeft te maken met de vele definities die rondzingen, waardoor er hardnekkige misvattingen zijn ontstaan. In deze eerste video uit de serie ‘Barend legt uit’ wordt het concept daarom duidelijk gedefinieerd.

Waarom is blended learning waardevol?

Er is veel onderzoek gedaan naar blended learning, maar de opzet en resultaten van al die onderzoeken lopen nogal uiteen. Blended learning is namelijk geen one-size-fits-all benadering, en kent in de praktijk dus ontelbaar veel verschillende uitwerkingen. Daarnaast richten de onderzoeken zich niet alleen op de effectiviteit van blended learning, ze richten zich ook op de implementatie, de ondersteuning eromheen, de motivatie erachter, en ga zo maar door. Dat maakt het formuleren van algemeen geldende voor- en nadelen lastig. Toch zijn er bepaalde generieke conclusies te trekken die in veel onderzoeksresultaten voorkomen.

  • Blended learning zet de student centraal;
  • Blended learning kan flexibeler en toegankelijker onderwijs bieden;
  • Studenten presteren goed in blended cursussen;
  • Studenten hebben een voorkeur voor blended learning;
  • Blended learning leidt tot beter gebruik van ruimte en werkt kostenbesparend;
  • Met blended learning beschik je als docent over een breder scala aan werkvormen;
  • Blended learning biedt meer mogelijkheden voor formatieve evaluatie.

Video

Meer weten?

Wil je graag meer weten over blended learning? Neem dan een kijkje op onze themapagina over ‘Blended learning’ of lees het boek ‘Blended learning en onderwijsontwerp: Van theorie naar praktijk’.

Meer weten over Barend? Neem een kijkje op www.barendlast.com.

image_pdfDownload artikel

2 thoughts on “Blended leren – Barend legt uit

  1. Hoi Barend,

    Voor mijn afstudeerprogramma en beroepsproduct heb ik hier ook over nagedacht en overwogen. Aangezien ik vooral lesgeef aan niveau 2 studenten (wat ik vervelend vind om te noemen, want het zijn fijne mensen om mee te werken en het er niet toe doet welk ‘niveau’ iemand doet), ben ik van mening dat de zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en het motiveren van jezelf als student op dit niveau, tekort schiet. Hoe kijk jij hier tegenaan?

    Groetjes Ellis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs