De meivakantie is aangebroken! In deze vaak drukke examenperiode is het een week (of twee) die je goed kunt gebruiken om bij te komen, te genieten van het weer en voor veel docenten: om een boek te lezen. Welk boek is nu interessant om te lezen deze meivakantie? Eerder gaven we al verschillende leestips, in dit artikel daarom een mooie verzameling voor de meivakantie!
Understanding how we learn
Een prettig geschreven boek vol met onderzoeken en bijbehorende voorbeelden over hoe mensen (leerlingen) effectief kunnen leren. Ter illustratie van die uitleg is het gehele boek gevuld met tekeningen, diagrammen en icoontjes. Het boek is geschreven door twee cognitieve psychologen die veel onderzoek hebben gedaan naar het brein en leren en gaat kernachtig in op zaken als het werkgeheugen, leerstrategieën, concentratie, retrieval practice en onderwijsmythes. Zij slaan continue een brug tussen de onderzoeken en het onderwijs, wat het boek erg bruikbaar maakt voor iedereen die werkt met leerlingen of studenten. Heb je interesse in onderwerpen als het brein en leren, leerstrategieën of evidence informed onderwijs, dan is dit een boek waar je absoluut geen spijt van zult hebben.
De terugkeer van het lesgeven
In het hedendaagse onderwijs lijkt de rol van leraren geminimaliseerd te zijn. Ze moeten een ‘coach’ zijn of een ‘lerende onder lerenden’ en leerlingen moeten vooral ‘autonoom leerstof tot zich kunnen nemen’. Aan de hand van zijn invloedrijke drieslag kwalificatie, socialisatie en subjectificatie laat onderwijspedagoog Gert Biesta zien dat de rol van lesgeven, en daarmee die van de leraar, niet uitgespeeld is. Hij pleit hiermee niet voor een terugkeer van de traditionele leraar, in plaats daarvan houdt hij een pleidooi voor een ‘derde weg’ waarin het werk van leraren integraal onderdeel van het onderwijs blijft. Een mooi boek, wat goed ingaat op een belangrijk aspect van de hedendaagse onderwijsontwikkeling.
Responsive Teaching
Een Engelstalig, recent verschenen boek waarin aan de hand van onderzoek rondom cognitieve wetenschap en formatief evalueren tips worden gegeven om beter les te geven. Het boek balanceert tussen evidence-informed principes (waar bijvoorbeeld het boek Klaskit op ingaat) en praktische tips, waarbij wordt in gegaan op 6 bekende uitdagingen rondom het plannen van lessen, het evalueren van het leren en het terugkoppelen daarvan aan de leerlingen. Het boek bevat effectieve strategieën, voorbeelden en checklists om je te helpen in je eigen praktijk. Het boek kan nuttig zijn voor biggende docenten én docenten die al meer ervaring hebben.
Juffen zijn toffer dan meesters
Pedro de Bruyckere, Paul Kirschner en Casper Hulshof zijn geen onbekenden in de onderwijswereld. Samen strijden deze mannen voor een goede toepassing van onderzoek in het onderwijs, waarbij ze ook proberen om hardnekkige mythes te ontkrachten. Dit deden ze al goed in ‘Jongens zijn slimmer dan meisjes’ en in dit boek trekken ze de zelfde lijn door. Is aangeboren intelligentie bijvoorbeeld bepalend voor een goede schoolcarrière? En hoe zit het nu met die juffen en meesters? In dit boek staat het weloverwogen antwoord.
Op zoek naar meer leestips? Bekijk dan eens onze boekenplank, waar we alle boeken rondom onderwijs hebben geplaatst die volgens ons zeker de moeite waard zijn om te lezen: https://vernieuwenderwijs.nl/onderwijsboeken/.
Met deze vier boeken heb je in de meivakantie ieder geval genoeg te doen. Zelf nog tips? Wat lees jij in de vakantie? Laat het weten via twitter, Facebook of een reactie hieronder.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.