Meivakantie! Tijd om even uit te rusten en bij te komen. Welverdiend na deze rare periode met online lessen en deels weer op school. Naast het uitrusten is ook het opdoen van nieuwe ideeën en energie iets wat past bij een vakantie. Daarom hebben we hier 4 boeken geselecteerd die de moeite waard zijn om te lezen!
De denkende klas
Leren is een actief proces. Je kunt nog zo veel uit het hoofd leren om te reproduceren, maar zonder er echt iets mee te kunnen is het kennis die niet veel waarde heeft. ‘De denkende klas’ van Dick van der Wateren gaat precies hier over: leerlingen helpen om meer na te denken.
Hierbij worden veel praktische voorbeelden gegeven waarbij het stellen van vragen centraal staat. Het fijne aan het boek is ook de focus op de klas in plaats op de individuele leerling. Hierdoor is het niet alleen sterk als oproep naar meer denken, maar kun je het als docent ook effectief inzetten. Een aanrader dus, die helpt om samen met een klas stil te staan en dieper na te denken.
Juf Naomi klapt uit de school
Juf Naomi werkt op een basisschool en schrijft al langer columns in Trouw. Nu is daar dan het boek, waarin ze vertelt over bijna alles wat ze tot nu toe in scholen is tegengekomen. Daarbij heeft ze een vlotte stijl waarmee ze niet bang is om docenten, ouders en directeuren te confronteren. In dit mooi geïllustreerde boek vind je daarnaast ook veel verschillende ideeën over hoe het beter kunnen én veel grappige (en soms bijna droevige) voorbeelden van hoe het op scholen soms gaat.
Het is daarbij geen boek met een uitgewerkte theorie of plan, maar de ervaringen van Naomi zijn soms herkenbaar, dan weer grappig en zetten hoe dan ook aan tot nadenken.
How to differentiate instruction
Differentiëren is enorm ingewikkeld om goed te doen. Niet voor niets zijn hier al enorm veel boeken over geschreven! Dit Engelstalige boek is daarbij een van de echte aanraders. De inhoud is, ondanks het feit dat het voor de VS geschreven is, goed toepasbaar. Met behulp van veel praktische werkvormen en tips krijg je als docent het didactische gereedschap om beter te differentiëren. Het doel is daarbij helder: het zorgen voor een goede leeromgeving voor alle leerlingen, ook voor de leerlingen die beter presteren. Zo gaat het verder dan alleen verlengde instructie of extra ondersteuning, maar gaat het ook in op het uitdagen van de cognitief sterkere leerlingen. Praktisch en goed toepasbaar, dus de moeite waard!
Memory: what every language teacher should know
Het leren van een taal is niet eenvoudig, en docenten die Engels, Frans of Duits geven merken dit dagelijks. Een van de moeilijkste dingen: zorgen dat nieuwe woorden en grammatica beklijft. In het boek ‘Memory: what every language teacher should know’ wordt vakkundig ingegaan op precies dit gegeven.
Het boek gaat daarbij in op hoe het geheugen werkt en komt met tal van voorbeelden om als taal-docent hier optimaal gebruik van te maken. Alles is zo veel mogelijk gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek uit de cognitieve psychologie, en zo gaat het verder dan alleen ‘leuke werkvormen’. Belangrijke concepten als de ‘cognitive load theory’ en zorgen dat iets blijft ‘plakken’ komen langs. Een mooie introductie tot wetenschappelijk onderzoek en het leren van een (moderne) vreemde taal!
Met deze boeken kun je alle kanten op! Misschien spreekt het ene boek je meer aan dan het andere. Het loont om soms een boek te lezen met een mening die toch nét anders is dan wat jij denkt! Hoe dan ook: veel leesplezier. Heb je zelf nog tips? Laat het dan weten in de reacties hieronder.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.