Gepersonaliseerd leren is belangrijk in het moderne onderwijs. Voorheen waren dit begrippen als ‘adaptief onderwijs’ of ‘differentiatie’. Al hoewel erg geen eenduidige omschrijving bestaat over wat gepersonaliseerd leren precies is, wordt het vaak wel gepresenteerd als een nieuw en belangrijk gegeven bij het klaarstomen van onze leerlingen voor de huidige maatschappij, zeker nu het mogelijk is met apparaten als de iPad en Chromebook.. maar hoe nieuw is het? en hadden ze daar vroeger dan geen apparaten voor?
Persoonlijk onderwijs
In deze video van de onderwijsbeurs op 1 april 1972 komen enkele, destijds nieuwe, audiovisuele middelen naar voren die zouden kunnen worden ingezet om meer persoonlijke onderwijs mogelijk te maken. Leuk om te zien in het kader van de huidige ontwikkelingen met betrekking tot gepersonaliseerd onderwijs:
Picture-in-Picture Projector
In de video komt één van de eerste Picture-in-Picture (PIP)-Projectoren naar voren: een apparaat waarmee leerlingen individueel op hun eigen tempo video’s (op super8 film in cassette) kunnen bekijken en geluidsfragmenten kunnen beluisteren. Mede door de relatie hoge prijs is het apparaat nooit echt een succes geworden:
Blind Typen
Een ander apparaat wat in de video naar voren komt is de Scheidegger Typomatic TMS. Een variant op de typemachine waar je 10-vingerig mee kunt leren typen. Op de toetsen zitten kleuren om je vingers goed te plaatsen. Met behulp van Typomat worden door middel van licht en geluid de knoppen “stored in the mind”.
Klik op afbeeldingen om deze te vergroten.
Meer apparaten uit die tijd, zoals opname apparatuur, kun je vinden op deze pagina van website van Beeld en Geluid. Ook staat daar meer beeldfragmenten.
Heb je nog zelf nog herinneringen of wellicht zelfs foto’s over ‘persoonlijke onderwijs’ uit deze tijd of misschien zelfs nog wel verder terug in de geschiedenis? We zien het graag terug in de reactie onder deze post.
Altijd goed om moderne onderwijs ontwikkelingen in perspectief te blijven zien!
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.