In het onderwijs krijgen we regelmatig te maken met lastige concepten, nieuwe ideeën of uitdagende technieken. Denk aan blended learning, smartphones in de klas of kunstmatige intelligentie: dingen waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige dingen, simpel uit. Dit keer: Evidence-informed werken.
Evidence-informed werken
Lesgeven is een bijzonder beroep, of je nu voor de kleuters staat of college geeft op een universiteit. Elk klaslokaal is een wereld op zich, vol unieke uitdagingen en mogelijkheden. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw lessen niet alleen inspireren, maar ook echt effect hebben?
Daarvoor is helaas geen standaardrecept dat overal werkt. Alles werkt ergens, niets werkt overal. Elke docent zal voor de eigen context en doelgroep een ontwerp moeten uitwerken én uitvoeren – en het liefst in teamverband. Dat is behoorlijk uitdagend, en ook tijdrovend. Het is dan goed om te weten wat wel en niet werkt, bijvoorbeeld op basis van inzichten uit onderzoek.
Dit noem je ‘evidence-informed werken’. Hierbij combineer je het beste van meerdere werelden: je eigen praktijkervaring en de solide onderbouwing van wetenschappelijk onderzoek. Oftewel: onderwijs dat zich aanpast aan wat écht werkt, niet aan wat we denken dat werkt. Hoe kun je hieraan werken in de praktijk? Check daarvoor de nieuwe video van Barend Legt Uit:
Totstandkoming
De serie ‘Barend Legt Uit’ is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs. De animatie is gemaakt door Ilona Steege.
- Meer weten over Barend? Neem een kijkje op www.barendlast.com.
- Meer weten over Boom Hoger Onderwijs? Neem een kijkje op Boom hoger onderwijs
- Meer leren over onderwijsontwerp? Meld je aan voor de leergang curriculumontwerp van Vernieuwenderwijs.
Barend Last werkte als leraar en schoolleider in het basisonderwijs, en stroomde later door naar het hoger onderwijs. Inmiddels werkt hij als spreker, trainer, schrijver en onderwijsadviseur bij Buro Mindshift. Barend schreef diverse boeken over onderwijs, waaronder het recente ‘Chatten met Napoleon’ over verantwoord werken met generatieve AI in het onderwijs. Ook schreef Barend diverse kinderboeken. Meer op www.barendlast.com.