Op welke manier kun je goed leren? En hoe kun je dus goed helpen met leren? Door onderzoek weten weten we steeds beter hoe je evidence-informed kunt studeren en lesgeven. Er verschijnen daarover dan ook steeds meer wetenschappelijke publicaties, boeken, video’s etc. Dit is inmiddels een hoop en soms is het ook erg wetenschappelijk en dus weinig praktisch. Wat weten we nu concreet vanuit onderzoek over (helpen met) leren? Welke werkvormen zijn dan handig om in te zetten? En wat zijn interessante bronnen om je verder in te verdiepen? Op onze vernieuwende kennisbank kun je hier alles over vinden.
Van onderzoek naar praktijk
Wekelijks verschijnen er tientallen publicaties over onderwerpen als feedback, zelfregulerend leren, leerstrategieën, motivatie en andere inzichten rondom leren en het helpen met leren. Soms daadwerkelijk nieuwe inzichten, vaak een kleine toevoeging of bevestiging van iets wat al eerder is aangetoond. Soms concreet, maar vaak juist erg uitgebreid omschreven en weinig concreet. Vanuit onze interesse in onderwijsonderzoek én onze wens om dat altijd praktisch te maken, hebben we daarom een kennisbank aangemaakt waarin we wetenschappelijk onderzoek vertalen naar de praktijk.
Leer.tips
Leer.tips is gemaakt om te (helpen met) leren. Het is een open kennisbank die gemaakt is voor iedereen die bezig is met leren of helpt met leren en het bestaat uit verschillende onderdelen. Hieronder een korte toelichting per onderdeel.
Leren
Hier vind je 30+ tips en leerstrategieën die zijn geschreven voor leerlingen en studenten. De tips zijn kort en bondig geschreven en bestaan steeds uit een aantal feiten vanuit onderzoek, gevolgd door manieren waarop je hier zelf mee aan de slag kunt. Handig om samen met je groep te bekijken, bespreken en te vertalen naar concrete acties.
Helpen met leren
Hier vind je 80+ tips om te helpen met leren, als docent, trainer of andere professional. De tips zijn samenvattend omschreven en bestaan steeds uit een wetenschappelijke duiding, gevolgd door manieren waarop je hier mee aan de slag kunt. Tevens vind je onderaan iedere tips bronnen om je verder te verdiepen. Naast algemene tips vind je hier ook leerstrategieën, mythes over leren, verschillende leertheorieën en enkele breinfeiten.
Werkvormen
Hier vind je 50+ werkvormen om leerlingen en studenten te helpen effectief te leren. De werkvormen bevatten steeds een korte uitleg, een stap voor stap, handige bronnen en soms ook voorbeelden. De werkvormen zijn vrij te kiezen, of te filteren op bijvoorbeeld het activeren van voorkennis, het actief herhalen of geven van effectieve feedback. In de eerste instantie gaat het om werkvormen die met name gericht zijn op cognitie. In de nabije toekomst hopen we dit verder uit te breiden met meer praktijkgerichte werkvormen.
Thema’s
Hier vind je verdiepende informatie over verschillende thema’s, zoals zelfregulerend leren en motivatie. Een thema bestaat steeds uit een korte toelichting, video, podcasts, relevante onderzoeken, interessante boeken en eventuele andere bronnen. Zo heb je op één pagina alle relevante informatie bij elkaar.
Boeken, downloads, video’s en meer
Naast alle inhoud, vind je op de kennisbank ook veel interessante boeken over (helpen met) leren, interessante downloads zoals posters en vragenlijsten en een overzicht van handige video’s om te gebruiken in de les of zelf meer te leren over effectief leren. Net als alle andere onderdelen wordt ook dit onderdeel de komende tijd verder aangevuld.
Zoeken en vinden
Zoek je bepaalde informatie? Via de zoekfunctie kun je de tips, onderzoeken, boeken etc. doorzoeken op het onderwerp waar je graag meer van wilt weten of mee aan de slag wilt. Middels de icoontjes kun je zien om wat voor type content het gaat.
Verantwoording en nuance
Eerst de instructie of eerst onderzoeken? Eerst motivatie of eerst prestatie? Bij het samenstellen van de kennisbank hebben we bewust de keuze gemaakt om bepaalde items wel of niet op te nemen. Dat is niet altijd eenvoudig.
Ten eerste is goed onderzoek complex, mensenwerk en schaars. Pas wanneer verschillende onderzoekers hetzelfde effect vinden en dat effect ook waardevol is in termen van hoe groot dat effect is, wordt het mogelijk zinnig om er in de les of training mee aan de slag te gaan.
Ten tweede bestaat er in de wetenschap enorm veel discussie. Zo gebruiken veel onderzoekers cognitieve capaciteiten en cijfers als uitkomstmaat, terwijl andere onderzoekers dit kortzichtig vinden en het breder willen trekken door bijvoorbeeld ook motivatie en persoonlijke ontwikkeling mee te nemen. Er is dan ook geen ‘beste manier’ om het onderwijs of een leerproces in te richten – nuance is belangrijk.
Alles werkt ergens en niets werkt overal. Meer over de keuzes kun je vinden in onze verantwoording.
Op de hoogte blijven?
We blijven de kennisbank actief aanvullen. Op de hoogte blijven van de ontwikkeling? Houd dan zeker de website de gaten! De komende weken en maanden zullen er meer onderdelen worden toegevoegd 🙂.
Veel plezier met (het helpen met) leren!
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.