De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Motivatie en de zelfdeterminatietheorie.
Motivatie
Motivatie is een belangrijk aspect van onderwijs. Het gaat in de basis om datgene wat een mens tot gedrag aanzet. Het is de drijfveer om in actie te komen of een prestatie te leveren. Motivatie is essentieel bij een leven lang leren en presteren, zowel in formele als informele setting. Onderzoek toont aan dat motivatie samenhangt met diepgaand leren, en verbeterd welzijn en betrokkenheid.
Vaak wordt in relatie tot motivatie de zelfdeterminatietheorie genoemd. Maar hoe werkt deze theorie? En hoe kan je volgens deze theorie de motivatie precies bevorderen? Bekijk daarvoor deze nieuwe video in de serie “Barend Legt Uit”.
Totstandkoming
De serie “Barend Legt Uit” is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs.
- Meer weten over Barend? Neem een kijkje op www.barendlast.com.
- Meer weten over Boom Hoger Onderwijs? Neem een kijkje op Boom hoger onderwijs
- Meer leren over onderwijsontwerp? Meld je aan voor onze leergang curriculumontwerp.
Barend Last werkte als leraar en schoolleider in het basisonderwijs, en stroomde later door naar het hoger onderwijs. Inmiddels werkt hij als spreker, trainer, schrijver en onderwijsadviseur bij Buro Mindshift. Barend schreef diverse boeken over onderwijs, waaronder het recente ‘Chatten met Napoleon’ over verantwoord werken met generatieve AI in het onderwijs. Ook schreef Barend diverse kinderboeken. Meer op www.barendlast.com.