fbpx

Motivatie en de zelfdeterminatietheorie – Barend legt uit

De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Motivatie en de zelfdeterminatietheorie.

Motivatie

Motivatie is een belangrijk aspect van onderwijs. Het gaat in de basis om datgene wat een mens tot gedrag aanzet. Het is de drijfveer om in actie te komen of een prestatie te leveren. Motivatie is essentieel bij een leven lang leren en presteren, zowel in formele als informele setting. Onderzoek toont aan dat motivatie samenhangt met diepgaand leren, en verbeterd welzijn en betrokkenheid.

Vaak wordt in relatie tot motivatie de zelfdeterminatietheorie genoemd. Maar hoe werkt deze theorie? En hoe kan je volgens deze theorie de motivatie precies bevorderen? Bekijk daarvoor deze nieuwe video in de serie “Barend Legt Uit”.

Totstandkoming

De serie “Barend Legt Uit” is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs.

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *