Motivatie en de zelfdeterminatietheorie – Barend legt uit

De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Motivatie en de zelfdeterminatietheorie.

Motivatie

Motivatie is een belangrijk aspect van onderwijs. Het gaat in de basis om datgene wat een mens tot gedrag aanzet. Het is de drijfveer om in actie te komen of een prestatie te leveren. Motivatie is essentieel bij een leven lang leren en presteren, zowel in formele als informele setting. Onderzoek toont aan dat motivatie samenhangt met diepgaand leren, en verbeterd welzijn en betrokkenheid.

Vaak wordt in relatie tot motivatie de zelfdeterminatietheorie genoemd. Maar hoe werkt deze theorie? En hoe kan je volgens deze theorie de motivatie precies bevorderen? Bekijk daarvoor deze nieuwe video in de serie “Barend Legt Uit”.

Totstandkoming

De serie “Barend Legt Uit” is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs.

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs