Bij Vernieuwenderwijs berichten we vaak over interessante en direct toepasbare nieuwe onderwijsinnovaties. Dat doen we door artikelen te schrijven, maar ook door instructiefilmpjes te maken. Na het maken van de How-To over Scrummen met Trello werden we benaderd door de Nederlandse vader van eduScrum: Willy Wijnands.
Op dinsdag 1 maart hebben wij een bezoek gebracht aan het Ashram College in Alphen aan de Rijn, waar we op uitnodiging van Willy Wijnands (docent Scheikunde) nader hebben kennisgemaakt met eduScrum. Willy werkt in zijn lessen met (edu)Scrum: een methode die uit het bedrijfsleven is komen overwaaien, waarbij groepen (teams van leerlingen – ook basisschool leerlingen!) gezamenlijk, zelforganiserend aan taken werken. Op meer erover te leren hebben we 2 lessen bezocht en vervolgens een gesprek gehad met Willy.
In de kern is eduScrum het volgende: leerlingen delen grote taken (bijv. projecten, grote producten) op in subtaken van X punten (waarbij X staat voor de moeilijkheid en duur van een taak). Zo is het lezen van de text 2 punten en het maken van de bijbehorende opdrachten 13 punten (dit bepalen leerlinge zelf). Uiteindelijk levert dit bijvoorbeeld 216 punten op. Vervolgens hebben de leerlingen om dit te bereiken 18 lessen (planning docent). Samen kunnen zij die twee gegevens vertalen naar een grafiek waarop zij per les kunnen aangegeven en inzien hoeveel zij nog te doen hebben (Burn Down Chart). Leerlingen werken aan de taken door deze op post-its in kolommen zetten: to do, busy en done. Daarnaast stellen leerlingen zelf criteria: wanneer zijn we tevreden zijn (Definition of Done en Acceptatie), wanneer hebben we het samen naar onze zin (Definition of Fun) en geven zij hun team een naam. Ook maken zij inzichtelijk welke blokkades zij gedurende het proces hebben (bijvoorbeeld een zieke groepsgenoot).
Het hele zojuist omschreven proces wordt zichtbaar op een A2 al, die leerlingen per groep zelf beheersen. Zij zijn zodoende dan ook eigenaar van hun eigen leerproces: met hun groepje op weg naar het op tijd afronden van de gestelde taken, rekening houdende met de door henzelf gestelde criteria. Het goed opzetten van het proces kost 3 – 4 lessen (leerlingen tekenen het vel, maken subtaken etc.), “maar dat is tijd die de leerlingen uiteindelijk inhalen”, aldus Willy – iets wat wij zeker zien gebeuren.
Daar waar we normaal sterk voorstander zijn van digitale middelen, werd ons hier wel duidelijk dat een vel papier bij eduScrum een stuk beter werkt: verdeeld over het lokaal hingen vellen in beheersing van leerlingen – dit maakt het gehele leerproces zichtbaar en tastbaar. Ons viel dan ook op dat leerlingen in de lessen die we bezochten (3 en 4 havo) zeer zelforganiserend bezig waren. Het was goed en mooi om te zien hoe leerlingen zelf bepaalde wie wat wanneer deed: leerlingen kwamen binnen, pakte zelf hun vel, hingen het op en gingen aan de slag: ze wisten wat ze moesten doen; dat hoefde Willy hen niet te vertellen.
In het gesprek wat we vervolgens met Willy hadden werd ook wel duidelijk dat, om dit goed te doen, het slechts door een beperkt aantal docenten moet worden toegepast die het op één lijn zitten en het eduScrummen goed begrijpen; weet wat je verkoopt. Ook werd ons door het bezoek duidelijk dat het niet alleen gaat om het gezamenlijk neerzette van een product, maar met name om het collectief leren – eduScrum is breed inzetbaar: een effectieve en leerzame werkvorm.
Een leerzame, inspirerende ochtend, met veel dank aan Willy Wijnands!
Mocht je zelf aan de slag willen met eduScrum dan is een goed startpunt de handleiding (PDF): http://eduscrum.nl/wat-is-eduscrum
Ook zijn De Bijenherder, Scrum in Actie en Learning Agile zeker interessante boeken om te lezen als je je wilt verdiepen in het Scrummen!
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.