Er is steeds meer sprake van scholen waar 1-op-1 onderwijs wordt gegeven. Het gaat dan niet om 1 docent op 1 leerlingen, maar om 1 ‘device’ per leerling. Elke leerling heeft een eigen laptop of tablet, en daar wordt dan ook het grootste gedeelte mee gewerkt. Klinkt goed toch? Maar als je van een afstandje kijkt, wat zijn dan eigenlijk de voordelen? En zijn er ook nadelen? Hieronder een verzameling van de meeste argumenten voor en tegen een eigen device op scholen.
Voordelen van een eigen device
De belangrijkste voordelen zijn direct duidelijk: leerlingen hebben constant toegang tot het internet. Hierdoor is er een enorme bron beschikbaar, die niet mogelijk is met een gewoon tekstboek. Je kunt dan op een hele andere manier werken. Daarnaast kunnen leerlingen met verschillende digitale tools werken, of het nu gaat om samenwerken of om dingen ontwerpen voor een 3D printer.
Een ander groot voordeel van een eigen device is dat leerlingen beter ‘digitaal geletterd’ worden. Er wordt nu vanuit gegaan dat de meeste leerlingen erg handig zijn met een laptop of computer, maar in de praktijk valt dit vaak tegen. Wanneer leerlingen een eigen device hebben kun je hier als school veel gerichter aan werken.
Qua kosten kan het ook voordelig zijn: in plaats van een boekenpakket nemen leerlingen een eigen device mee. Als school investeer je in de infrastructuur, en op die manier kan er met (bijna) elk apparaat gewerkt worden. Kiest een school voor tablets, dan zijn er ook nog eens een heleboel verschillende educatieve apps die ingezet worden, waardoor sommige methodes ook overbodig worden.
Nadelen van een eigen device
Er zijn natuurlijk ook nadelen bij het gebruik van eigen devices op school. Als eerste zijn er de technische problemen die op kunnen treden. Wie is daar verantwoordelijk voor? En wat als je volledig op internet-verbonden apparatuur rekent, en de wifi doet het niet? En is het netwerk wel veilig genoeg? Allemaal problemen waar je afhankelijk van kunt worden.
Een ander nadeel: hoe lang gaat een device eigenlijk mee? En is het dan wel verantwoord om ouders veel te laten betalen? Of kies je als school voor het werken met verouderde apparatuur? De wereld van de tablets en laptops blijft volop in beweging, en daarin zijn 4 jaren erg lang.
Misschien wel het belangrijkste is de didactische kant: hoe gaan docenten te werk in een school waar elke leerling een eigen apparaat heeft? We weten dat schrijven ook voordelen heeft, dus moet er altijd getypt worden? En ook: de meeste digitale methodes zijn vrijwel gelijk aan het werken uit een gewoon tekstboek. Dan heeft een device weinig voordelen, dus als docent zul je een les anders in moeten richten.
Devices bieden dus veel mogelijkheden, maar er zitten ook nadelen aan. Als je als school hiermee aan de slag wil zul je dus eerst een goede keuze moeten maken, waarbij het niet over de device gaat maar over de didactische toepassingen. Je kunt tegen allerlei problemen aanlopen, en dat is zonde, want dat komt de kwaliteit niet ten goede van je onderwijs.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.
M.i ontbreken er twee belangrijke nadelen.
1) Met de introductie van een eigen device in een leeromgeving, wordt er ook een nieuwe vorm van intelligentie geintroduceerd. Hoe wordt het verdwijnen van deze nieuwe intelligentie bij de leerling in het onderwijs gecompenseerd. Neem als voorbeeld de introductie van de rekenmachine en het huidige rekenniveau van de leerling.
2) Welke eisen zijn er voor een optimale leeromgeving? Hoort daar skypen met leerlingen elders of appen met wie dan ook bij? Los van gamen youtube etc.
Is over het bovenstaande nagedacht en kaders gesteld alvorens de eigen device te introduceren?
Hoi Max,
Zeer terechte punten die je noemt, en inderdaad: deze punten moet je ook meenemen in het nemen van een besluit over devices. Het is een lastige afweging, waarmee we met dit artikel docenten willen helpen om na te denken. Bedankt daarom voor je reactie!