Leren gebeurt zelden alleen. Of je nu in een klas werkt, of in een groepje, juist door interactie met anderen leer je meer. Samenwerken en je stem laten horen is daarbij belangrijk, maar soms lukt dat niet in de drukte van een gewone les, of juist thuis op afstand. Met behulp van digitale technologie is daar natuurlijk een oplossing voor te bedenken, en dat dachten de makers van Flipgrid ook.
Flipgrid
Het concept van Flipgrid is eenvoudig: een afgesloten ruimte, waar deelnemers een video kunnen plaatsen van maximaal 5 minuten. Deze video maken ze zelf, met hun smartphone, precies zoals ze gewend zijn van verschillende andere apps. In de besloten groep kan een stelling of vraag gesteld worden, en zo krijgt iedereen de kans om hierop te reageren. Nog beter: iedereen heeft ook de kans om de video’s terug te kijken. Door het opnemen van de video’s zo eenvoudig mogelijk te maken kun je er snel mee aan de slag.
Ideeën
Je kunt Flipgrid voor een heleboel dingen inzetten, waarbij het met name handig is voor feedback of discussies in de klas. Doordat het zo eenvoudig is om te gebruiken nodigt Flipgrid uit om er gebruik van te maken, iets wat bij onderwijs-apps vaak tegenvalt. Er zit altijd een tijdslimiet aan de opname, dus als leerling moet je goed nadenken wat je precies gaat vertellen. Daarnaast is er veel ruimte om te reageren, zodat er echt gesprekken kunnen ontstaan.
Een discussie of feedback geven ligt dan voor de hand, maar je kunt het ook gebruiken voor alles waar leerlingen een stem in hebben of moeten presenteren. Denk bijvoorbeeld aan het presenteren van een boekverslag, het beginnen van een nieuw onderwerp (wat weten we al?) of het brainstormen van een klassenuitje. Door de simpele opzet van Flipgrid kun je veel kanten op, en dat maakt het een mooie tool.
Op afstand
Flipgrid is daarbij ook een fijne app om te gebruiken bij het leren op afstand. Juist doordat iedereen het ‘a-synchroon’ kan inzetten! Als docent kun je zo een opdracht of vraag stellen, waarbij iedere leerling op een eigen moment kan reageren. Doordat het uiteindelijk met video is krijg je toch het gevoel bezig te zijn met een groep.
Wat ook leuk is, juist op afstand: met Flipgrid kun je leerlingen dagelijks een korte check-in laten doen. In plaats van de hele groep af te gaan kunnen leerlingen individueel een korte video opnemen en vertellen hoe het gaat. Het klinkt omgekeerd, maar met zo’n kleine check-in zorg je voor meer interactie dan je met een ‘gewone’ video-les zou krijgen. Nu heb je namelijk de tijd om naar iedereen te luisteren, en alle leerlingen hebben de tijd om goed antwoord te geven. Probeer het maar eens!
Let wel…
Natuurlijk is het niet alleen maar positief! Zoals met elk platform, belangrijk om met leerlingen goede afspraken te maken over het gebruik er van. De app is erg eenvoudig en te gebruiken voor zowel Android als iOS, maar gebruikers hebben wel een device nodig. Als je aan deze dingen denkt, dan kan Flipgrid een mooie toevoeging zijn in de klas.
Meer apps en tools zien? Klik hier voor meer artikelen.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.
Artikel kan worden geüpdatet.
Nu gratis binnen Office 365 en filmpjes kunnen 5 minuten zijn. Wellicht nog meer aanpassingen nodig.
Dag Tim,
Dank voor je feedback! We hebben het artikel zojuist geüpdatet 🙂
De video is niet zichtbaar omdat deze op privé staat (YT heeft verborgen video’s allemaal op privé gezet sinds enige tijd)