De Wijsneuzen – aflevering 6: De docentenrol bij programmatisch toetsen

In deze zesde podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Wat vraagt programmatisch toetsen van je rol als docent?

Linda legt aan de hand van een aantal inzichten in welke rollen en vaardigheden belangrijk zijn bij het werken met programmatisch toetsen. Concepten als feedback, zelfregulatie en didactisch coachen komen voorbij, maar ook enkele ander inzichten. Ook maken we de vergelijking met opleidingen die niet programmatisch toetsen – is dit dan zo anders?

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen:

  • Programmatisch toetsen: waarom, wat en hoe
    Binnen het mbo en met name het hbo is één van de meest populaire toetsvormen van dit moment; programmatisch toetsen. Een vorm van toetsen en leren met als doel om breder te kijken naar de student als geheel, om zo een valide oordeel te vellen over de competenties van de student. Waarom is dat wenselijk? Wat is programmatisch toetsen dan precies? Hoe kun je er mee aan de slag? Lees meer
  • Zelfregulatie: waarom, wat en hoe?
    Veel scholen en opleidingen willen graag de zelfregulatie van hun leerlingen of studenten stimuleren. We zien dit vaak terug als één van de doelen wanneer scholen aan de slag gaan met bijvoorbeeld flexroosters of andere vormen van flexibilisering van het onderwijs. Maar doen we met de inzet van de verschillende interventies eigenlijk wel voldoende recht aan het stimuleren van zelfregulatie? Lees meer
  • Waartoe dient toetsing? Een nieuwe kijk op toetsing
    Veel scholen en opleidingen werken aan hun toetsing, waarbij er bijvoorbeeld wordt ingezet op meer formatief handelen en minder summatief toetsen of programmatisch toetsen. Een goede intentie, die echter voorbij lijkt te gaan aan de kern. Door de focus te leggen op prachtige modellen en mooie ideeën, creëren je oude wijn in nieuwe zakken. Wat is toetsing en waartoe dient het? Lees meer
  • Meer lezen over programmatisch toetsen? Bekijk dan onze themapagina met met alle relevante artikelen en downloads rondom dit onderwerp: http://vernieuwenderwijs.nl/programmatisch-toetsen/
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs